THE MANIFESTATION OF KIM KARDASHIAN'S AESTHETIC AND GLAMOUR LABORS IN A MOBILE GAME

TRESYA PRICILLIA SOEHENDAR, . (2020) THE MANIFESTATION OF KIM KARDASHIAN'S AESTHETIC AND GLAMOUR LABORS IN A MOBILE GAME. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.PDF.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.PDF.pdf

Download (234kB)
[img] Text
BAB 2.PDF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (385kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.PDF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (144kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.PDF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.PDF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (144kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.PDF.pdf

Download (263kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (165kB) | Request a copy

Abstract

Disproving the “famous-for-being-famous” epithet, Kim Kardashian shares the intricacy of the tricky and binding work of celebrity into the nascent screen-based culture, the mobile game Kim Kardashian: Hollywood (KK: H). With swipes and taps to follow the in-game stories, the KK: H player discovers the set of rules and features of KK: H that into superficial – welcoming them to the digitalized version of aesthetic and glamour labors where the states of being fashionable, ageless and charming are matter. Through an analysis of in-game dominant discourse as well as the player’s game experience shown in Facebook public groups, this study explores the underlying values manifesting the practice of aesthetic and glamour labors as an engaging strategy of digital gameplay. The exploration falls into four stages of docility (Power, System, Surveillance and Normalization) that proposed by Michel Foucault’s theory of Docile Body to examine the gameplay as simulating the “real” constitutive social practice of celebrity – leading the examination to the case of Hyper-reality in Jean Baudrillard’s sense to amplified the presumed form of dominant engagement of KK: H (the manifestation of in-game aesthetic and glamor labors). The result of this examination places KK: H as the particular cultural representation as well as seemingly playful parody of celebrity work wherein the pursuit of mass beauty standard is associated to the pursuit of fame in the interest of financial benefits and personal satisfaction. ************* Menyangkal julukan "terkenal-karena-sudah-terkenal", Kim Kardashian berbagi seluk-beluk pekerjaan selebriti yang rumit dan mengikat ke dalam budaya baru berbasis layar yaitu permainan selulerKim Kardashian: Hollywood (KK: H). Melalui berbagai ketukan dan geseran layar untuk mengikuti alur cerita dalam permainan, pemain KK: H menemukan seperangkat aturan dan fitur KK: H yang sangat mementingkan tampilan luar individu – mengarahkan pemain ke dunia pekerjaan estetis dan glamor versi digital di mana keadaan menjadi modis, awet muda dan menawan adalah hal yang utama. Melalui analisis wacana yang dominan dalam KK: H serta pengalaman bermain pemain yang ditampilkan dalam grup publik Facebook, penelitian ini mengeksplorasi nilai-nilai mendasar yang memanifestasikan praktik kerja estetika dan glamor sebagai suatu strategi permainan digital yang mengikat. Proses eksplorasi data terbagi menjadi empat tahap kepatuhan (yaitu Kekuatan, Sistem, Pengawasan dan Normalisasi) yang diajukan oleh Michel Foucault dalam naungan teori ‘Docile Body’, yang mana teori tersebut berfungsi untuk menguji sistem permainan sebagai simulasi "nyata" praktek sosial selebriti yang konstitutif. Eskplorasi tersebut akan dihubungkan dengan kasus Hipperrealitas yang diusung oleh Jean Baudrillard untuk memperkuat dugaan adanya upaya untuk menarik pemain pada game dengan menggunakan manifestasi pekerjaan estetis dan glamor sebagai daya tarik dominan. Hasil analisa tersebut mampu menempatkan KK: H sebagai refleksi budaya selebriti dan juga parodi sistem kerjanya yang terlihat menyenangkan. Hal tersebut, memicu KK: H sebagai permainan yang menggambarkan tujuan mencapai standar kecantikan massal berhubungan dengan tujuan mendapatkan ketenaran demi keuntungan finansial dan kepuasan pribadi.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Ellita Permata Widjayanti, M.A. ; 2). Diyantari, M. App. Ling
Subjects: Ilmu Sosial > Komunitas Sosial, Ras dan Kelompok
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Bahasa dan Kesusastraan > Sastra Inggris
Divisions: FBS > S1 Sastra Inggris
Depositing User: Users 4703 not found.
Date Deposited: 18 Sep 2020 11:48
Last Modified: 18 Sep 2020 11:48
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/10177

Actions (login required)

View Item View Item