THE REPRESENTATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT) COMPETENCIES IN ELEMENTARY SCHOOL SIXTH GRADE ENGLISH TEXTBOOKS

LISNA DWI SETYORIANTI, . (2020) THE REPRESENTATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT) COMPETENCIES IN ELEMENTARY SCHOOL SIXTH GRADE ENGLISH TEXTBOOKS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (2MB)
[img] Text
CHAPTER 1.pdf

Download (454kB)
[img] Text
CHAPTER 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (909kB) | Request a copy
[img] Text
CHAPTER 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (560kB) | Request a copy
[img] Text
CHAPTER 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (967kB) | Request a copy
[img] Text
CHAPTER 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (444kB) | Request a copy
[img] Text
REFERENCES.pdf

Download (446kB)
[img] Text
APPENDICES.pdf
Restricted to Registered users only

Download (774kB) | Request a copy

Abstract

Penggunaan TIK yang meluas telah mempengaruhi berbagai aspek kehidupan manusia. Kompetensi TIK telah menjadi kompetensi manusia yang tidak dapat dipisahkan di abad 21 ini. Jelas bahwa fakta-fakta tersebut telah mempengaruhi perencanaan dan pelaksanaan program pendidikan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui representasi kompetensi TIK dalam dua buku bahasa Inggris untuk siswa kelas enam Sekolah Dasar. Analisis isi kualitatif digunakan dalam penelitian ini. Data berupa materi elektronik dan kegiatan digital yang merepresentasikan kompetensi TIK yang tercakup dalam dua buku teks bahasa Inggris. Stairway 6 menghadirkan representasi kompetensi TIK yang lebih banyak dibandingkan I Love Jakarta dengan jumlah total 35 dengan perbedaan lebih dari 70%. Hasil penelitian menemukan bahwa fokus keterampilan literasi digital di I Love Jakarta adalah menciptakan informasi sedangkan di Stairway 6 adalah mengakses informasi. Kedua buku tersebut memiliki fokus yang berbeda pada dimensi pengetahuan. I Love Jakarta fokus pada level pendalaman pengetahuan sedangkan Stairway 6 fokus pada kompetensi akuisisi pengetahuan. Tak satu pun dari buku-buku ini yang menggambarkan kompetensi TIK di tingkat penciptaan pengetahuan oleh kerangka ICT-CFT UNESCO. Berdasarkan temuan tersebut, kompetensi TIK yang selama ini menjadi fokus buku teks bahasa Inggris berada pada kompetensi inti literasi digital (Unesco, 2002). The widespread use of ICT has influenced various aspects of human life. ICT Competencies have become inseparable human competencies in the 21st Century. These facts have influenced the planning and implementation of the educational program. This research aimed at investigating the representation of ICT competencies in two English textbooks for six graders of Elementary School. Qualitative content analysis was employed in this study. The data were in the form of electronic materials and digital activities which representing the ICT competencies covered in the two English textbooks. Stairway 6 presented a higher number of ICT competencies representation than I Love Jakarta with a total number of 35 with more than 70% gap. The result found that the digital literacy component skill focus in I Love Jakarta is creating information while in Stairway 6 is accessing information. Both books also have a different focus on the knowledge dimension. I Love Jakarta focus on the level of knowledge deepening while Stairway 6 focus on the knowledge acquisition competency. None of these books portrayed ICT competencies in the level of knowledge creation by UNESCO ICT-CFT framework. Based on the findings, ICT competencies that have been the focus of the English textbooks is in the core competency of digital literacy (Unesco, 2002).

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Sri Sumarni, M.Pd. ; 2). Dr. Darmahusni, M.A.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 5753 not found.
Date Deposited: 12 Sep 2020 10:32
Last Modified: 12 Sep 2020 10:32
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/10360

Actions (login required)

View Item View Item