EXPLORING CRITICAL THINKING SKILL IN ENGLISH FOR POPULAR SCIENCE COMMUNICATION COURSE AT ELESP UNJ

SINTA ASOKASARI, . (2020) EXPLORING CRITICAL THINKING SKILL IN ENGLISH FOR POPULAR SCIENCE COMMUNICATION COURSE AT ELESP UNJ. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (885kB)
[img] Text
CHAPTER I.pdf

Download (496kB)
[img] Text
CHAPTER II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (673kB) | Request a copy
[img] Text
CHAPTER III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (607kB) | Request a copy
[img] Text
CHAPTER IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (737kB) | Request a copy
[img] Text
CHAPTER V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (580kB) | Request a copy
[img] Text
REFERENCES.pdf

Download (492kB)
[img] Text
APPENDICES.pdf
Restricted to Registered users only

Download (909kB) | Request a copy

Abstract

Keterampilan berpikir kritis adalah salah satu keterampilan daftar teratas yang dibutuhkan oleh siswa terutama di pendidikan tinggi untuk memenuhi permintaan mendesak di era abad ke-21 ini. Oleh karena itu,kebutuhan penyesuaian kurikulum ke dalam elemen mata kuliah sangat diperlukan untuk mengidentifikas dan memastikan bahwa keterampilan berpikir kritis terintegrasi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui aspek apa saja dari kemampuan berpikir kritis yang dibahas dan diimplementasikan dalam mata kuliah berbasis genre yaitu English for Popular Science Communication di Universitas Negeri Jakarta. Studi ini berfokus pada dua elemen mata kuliah; silabus, dan kegiatan belajar. Indikator keterampilan berpikir kritis dimodifikasi dari literatur Paul dan Elder (2005) dan ACER (2020). Analisis isi kualitatif dengan pendekatan terarah digunakan sebagai metode penelitian ini. Hasil penelitian menunjukkan beberapa komponen silabus pada mata kuliah tersebut memiliki aspek keterampilan berpikir kritis yang diinginkan. Sedangkan untuk kegiatan pembelajaran baru ada tiga aspek keterampilan berpikir kritis yang diterapkan. Hasil analisis menunjukkan bahwa pernyataan aspek keterampilan berpikir kritis yang dimaksudkan dalam komponen silabus tidak selalu tercermin dalam kegiatan pembelajaran yang menunjukkan keterampilan berpikir kritis. Aspek keterampilan berpikir kritis yang belum tertangani baik dalam silabus maupun kegiatan pembelajaran adalah mengidentifikasi kriteria dan pengambilan keputusan, mengevaluasi pilihan, serta menguji dan memantau pelaksanaan sebagai bagian dari untai inti ketiga yang berkaitan dengan kemampuan siswa dalam menerapkan pengambilan keputusan. Critical thinking skills is one of the top list skills needed for students especially in higher education to meet the urgent demand of this 21st century era. Therefore, the needs of curriculum adjustment into the elements of the course is indispensable to identify and ensure that critical thinking skill is integrated. This study aims to investigate and find out what aspects of critical thinking skill addressed and implemented in a genre-based course namely English for Popular Science Communication at Universitas Negeri Jakarta. This study focuses on two elements of the course; syllabus, and learning activity. The indicators of critical thinking skills are modified from the literature of Paul and Elder (2005) and ACER (2020). Qualitative content analysis with directed approach is used as the method of this present study. The findings of the study showed several components of the syllabus in the course have the intended critical thinking skills aspect. As for the learning activity, there are only three aspects of critical thinking skill that have implemented. The results of analysis showed that the statements of the aspects of critical thinking skills that are intended in the syllabus component are not always reflected in learning activities that indicate critical thinking skills. The aspects of critical thinking skill that have not addressed both in syllabus and learning activity are identifies criteria and decision making, evaluate options, and test and monitors implementation as part of the third core strand which related to students' ability to apply decision making.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). I Wayan Darya, M.A. ; 2). Dr. Ifan Iskandar, M.Hum.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 5246 not found.
Date Deposited: 15 Sep 2020 13:17
Last Modified: 15 Sep 2020 13:17
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/10770

Actions (login required)

View Item View Item