EXPLORING CRITICAL THINKING SKILL IN ENGLISH IN MEDIA DISCOURSE AT ENGLISH LANGUAGE EDUCATION STUDY PROGRAMME UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA

FITA ATHIYA RISKYANA, . (2020) EXPLORING CRITICAL THINKING SKILL IN ENGLISH IN MEDIA DISCOURSE AT ENGLISH LANGUAGE EDUCATION STUDY PROGRAMME UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
1. COVER.pdf

Download (3MB)
[img] Text
2. CHAPTER I.pdf

Download (396kB)
[img] Text
3. CHAPTER II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (533kB) | Request a copy
[img] Text
4. CHAPTER III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (580kB) | Request a copy
[img] Text
5. CHAPTER IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
6. CHAPTER V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (517kB) | Request a copy
[img] Text
7. REFERENCES.pdf

Download (389kB)
[img] Text
8. APPENDICES.pdf
Restricted to Registered users only

Download (776kB) | Request a copy

Abstract

Keterampilan berpikir kritis merupakan salah satu keterampilan yang harus dikuasai pada abad ke 21. Keterampilan tersebut dibutuhkan dalam setiap pelajaran, setiap kelas, terutama dalam konteks sekolah menengah ke atas. Oleh karena itu, kurikulum menyesuaikan keterampilan yang dibutuhkan mahasiswa untuk mempersiapkan mereka dalam menghadapi era global. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui aspek-aspek keterampilan berpikir kritis yang ada di dalam salah satu mata kuliah berbasis genre yaitu English in Media Discourse di program studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Negeri Jakarta. Data yang dianalisis dari mata kuliah tersebut adalah silabus dan kegiatan pembelajarannya. Komponen dalam silabus yang dianalis adalah Capaian Pembelajaran Lulusan, Capaian Pembelajaran Mata Kuliah, Kegiatan Pembelajaran (Metode), Petunjuk Tugas, dan Rincian Rencana Kegiatan. Komponen dalam kegaiatan pembelajaran yang di analisis diambil dari rekaman pertemuan daring dalam sesi Class A Session 7, 19A Feature Part 2, and 19 A Editorial Part 2: Predictions B. Indikator yang digunakan untuk instrumen penelitian ini diambil dari ACER (2020) dan Paul & Elder (2005). Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif konten analisis yang dimana prosedur analisis datanya menggunakan teori dari Mayring (2000) yaitu deductive content analysis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa aspek-aspek keterampilan berpikir kritis terintegrasi dalam petunjuk tugas, capaian pmbelajaran mata kuliah, capaian pembelajaran lulusan, dan metode pembelajaran dalam silabus. Dalam kegiatan pembelajaran, aspek-aspek dari keterampilan berpikir kritis terintegrasi dalam beberapa sesi pertemuan daring di Micsofot teams (news article, feature, and editorial topic), kegiatannya berupa interaksi antara dosen dan mahasiswa membahas topik yang sedang di diskusikan dalam artikel berita, mahasiswa bertanya kepada dosen untuk mencari pemahaman yang sesuai, mahasiswa memberikan pendapatnya dalam diskusi kelas, dan mahasiswa mengevaluasi penggunaan tata bahasa oleh penulis dalam salah satu teks. Critical thinking is one of the skill which have to be mastered in 21st century. The skill is needed in every subject, at every grade level especially in higher education. However, the curriculum adjusts the required skill in order to prepare students for the global era. This study aims to investigate critical thinking skills aspects which are supported in the genre course which is English in Media Discourse at English Language Education Study Programme Universitas Negeri Jakarta. The data were analyzed through syllabus (course objectives, course activities, learning method, learning outcomes, task descriptions, assessment criteria, course policies) and learning activity (from the recorded online meeting in Class A Session 7, 19A Feature Part 2, and 19 A Editorial Part 2: Predictions B). Indicators for research instruments in this study were obtained from ACER (2020) and Paul & Elder (2005). Qualitative content analysis is used as the methodology of this study in which the data analysis procedure using deductive content analysis from Mayring (2000). The findings showed some critical thinking aspects were addressed in task description, course activities, course objectives, and learning method in syllabus. In learning activity the aspects of critical thinking were addressed in several sessions of news article, feature, and editorial channel in LMS, the activities are; studentlecture interaction about the topic being discussed in news article topic, students asked question to seek a clear understanding, students gave their explanation in a class discussion, and student’s evaluation of language used in feature text which is written by the author.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). I Wayan Darya, M.A. ; 2). Dr. Ifan Iskandar, M. Hum
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 5031 not found.
Date Deposited: 15 Sep 2020 13:22
Last Modified: 15 Sep 2020 13:22
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/10771

Actions (login required)

View Item View Item