ALMALINI MASHARAH, . (2020) PENGEMBANGAN MEDIA PERMAINAN ULAT PIPA (ULAR TANGGA PINTAR PANTUN) BERBASIS PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (536kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (682kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (723kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (312kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (508kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan media permainan ULAT PIPA (Ular Tangga Pintar Pantun) Berbasis Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia kelas V Sekolah Dasar. Responden dalam pengembangan ini terdiri dari satu ahli media, satu ahli materi, dan satu ahli bahasa dan dikarenakan pandemic covid-19 uji coba pengguna hanya pada tahap one to one dengan lima siswa kelas V yang berada di sekitar rumah peneliti. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian dan pengembangan (R&D) dengan menggunakan model Borg and Gall. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara dan kuesioner. Hasil uji coba pengembangan media permainan ULAT PIPA kepada para ahli diperoleh rata-rata 95,58% untuk ahli media, 97,5% untuk ahli materi, dan 100% untuk ahli bahasa. Hasil uji coba pengguna 98,5% untuk tahap one to one. Hal tersebut menunjukkan bahwa media permainan ULAT PIPA berbasis pendidikan karakter termasuk ke dalam kategori “sangat baik” sehingga layak digunakan dalam pembelajaran Bahasa Indonesia Tema 4 “Sehat Itu Penting” Kelas V Sekolah Dasar. ******* This research and development aims to produce a game media of ULAT PIPA (Ular Tangga Pintar pantun) based on character education in indonesian language learning for fifth class students of elementary school. Respondents in this development consisted of one media expert, one material expert, and one linguist. Because of Covid-19 pandemic condition, user trial was only at stage one to one with five grade V students who were around the researcher's house. The research method used is research and development (R&D) using the Borg and Gall model. The data collection techniques used were interviews and questionnaires.The results of testing ULAT PIPA game development to the experts obtained an average of 95.58% for media experts; 97.5% for material experts; and 100% for linguists. The results of testing the use of 98.5% for one to one stage. This shows that the ULAT PIPA game media based on character education is included in the "very good" category, so that is suitable for use in learning Indonesian Language Theme 4 "Healthy is Important" Grade V Elementary School.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Gusti Yarmi, M.Pd. ; 2). Dr. Nidya Chandra Muji Utami, M.Si. |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Dasar Pendidikan > Media Pembelajaran Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Indonesia |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Users 7060 not found. |
Date Deposited: | 03 Nov 2020 11:22 |
Last Modified: | 03 Nov 2020 11:22 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/11542 |
Actions (login required)
View Item |