PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INQUIRY STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISIONS (INSTAD) DAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION SCIENTIFIC APPROACH (CIRSA) TERHADAP LITERASI BIOLOGI

ENDAH YULIAWATI PERMATA SARI, . (2020) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INQUIRY STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISIONS (INSTAD) DAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION SCIENTIFIC APPROACH (CIRSA) TERHADAP LITERASI BIOLOGI. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (4MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (545kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (673kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (700kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (459kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (339kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Literasi Biologi merupakan tujuan utama pendidikan Biologi untuk dapat mempersiapkan SDM yang berkualitas pada abad 21. Implementasi pembelajaran Biologi di Indonesia yang mengarah pada pembentukan literasi Biologi peserta didik belum dipahami seutuhnya dan masih rendah direalisasikan oleh pendidik. Proses pembelajaran Biologi terlalu berpusat pada tekstual konsep dan pemberian tugas. Kurangnya keaktifan dan partisipasi peserta didik dalam pembelajaran menjadi faktor penyebab rendahnya tingkat literasi Biologi. Sebagai upaya meningkatkan kemampuan literasi Biologi peserta didik diperlukan penerapan model pembelajaran kooperatif yang membangun pengetahuan, mengembangakan konsep Biologi, meningkatkan kemampuan berfikir analitis, komunikatif serta memiliki sintaks dalam kegiatan membaca secara komprehensif. Model pembelajaran yang menerapkan prinsip dan sintaks tesebut diantaranya adalah INSTAD dan CIRSA. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh model pembelajaran INSTAD dan CIRSA terhadap kemampuan literasi Biologi pada materi Plantae. Dengan metode penelitian Quasy Experiment, desain Non-equivalent pretest posttest Control Group. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas X MIPA SMAN 57 Jakarta. Pengambilan sampel secara simple random sampling. Instrumen yang digunakan yaitu soal tes kemampuan literasi Biologi pada materi Plantae yang dikembangkan dari dimensi literasi Biologi. Berjumlah 30 soal pilihan ganda dengan 5 opsi, lembar keterlaksanaan pembelajaran, dan angket respon pembelajaran. Uji hipotesis dengan One Way Anova, selanjutnya dilakukan Uji analisis lanjutan menggunakan uji Tukey untuk mengetahui pengaruh yang terjadi antar kelompok. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh model pembelajaran INSTAD dan model pembelajaran CIRSA terhadap literasi Biologi peserta didik pada materi Plantae. Model pembelajaran CIRSA memberikan pengaruh signifikan terhadap literasi Biologi peserta didik dibandingkan dengan model pembelajaran INSTAD. Kata Kunci: Literasi Biologi, CIRSA, INSTAD, Plantae. ********** Biology Literacy is the main objective of Biology education to be able to prepare qualified human resources in the 21st century. The implementation of Biology learning in Indonesia that leads to the formation of Biology literacy in students is not fully understood and is still low realized by educators. The learning process of Biology is too centered on textual concepts and assignments. The lack of activeness and participation of students in learning is a factor in the low level of Biology literacy. In an effort to improve students' Biology literacy skills, it is necessary to apply cooperative learning models that build knowledge, develop Biology concepts, improve analytical, communicative thinking skills and have a syntax in reading comprehensively. Learning model that is applying these principles and syntax include INSTAD and CIRSA. This study aims to analyze the effect of INSTAD and CIRSA learning models on the ability of biological literacy in Plantae material. With the Quasy Experiment research method, the Non-equivalent pretest posttest Control Group design. The population in this study were all students of class X MIPA SMAN 57 Jakarta. Sampling by simple random sampling. The instrument used is a matter of testing the ability of biological literacy in plantae material developed from the biological literacy dimension. There are 30 multiple choice questions with 5 options, learning achievement sheet, and learning response questionnaire. Hypothesis testing with One Way Anova, then continued analysis tests using the Tukey test to determine the effect that occurs between groups. The results of this study indicate that there is an influence of the INSTAD learning model and the CIRSA learning model on the biological literacy of students in plantae material. The CIRSA learning model has a significant influence on the biological literacy of students compared to the INSTAD learning model. Keywords: Biology Literacy, INSTAD, CIRSA, Plantae.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr.RIZHAL HENDI RISTANTO, M.Pd. ; 2). Dra.RATNA DEWI WULANINGSIH. M.Si.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Dasar
Sains > Sains, Ilmu Pengetahuan Alam
Sains > Ilmu Bumi > Biologi
Sains > Botani
Divisions: FMIPA > S1 Pendidikan Biologi
Depositing User: Users 5355 not found.
Date Deposited: 27 Oct 2020 19:31
Last Modified: 27 Oct 2020 19:31
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/11545

Actions (login required)

View Item View Item