PENGEMBANGAN MEDIA PAPAN KATA (PAKAT) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN BAGI PESERTA DIDIK DENGAN HAMBATAN INTELEKTUAL

SIAMITA WIDIAJATARI, . (2021) PENGEMBANGAN MEDIA PAPAN KATA (PAKAT) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN BAGI PESERTA DIDIK DENGAN HAMBATAN INTELEKTUAL. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (419kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (598kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (824kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (862kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (398kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (301kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan produk berupa media Papan Kata (PAKAT) untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan bagi peserta didik hambatan intelektual. Penelitian ini dibatasi pada membaca kata (hewan) yang berisikan 4 huruf dengan pola konsonan-vokal-konsonan-vokal (K-V-K-V), membaca suku kata, dan membaca huruf. Dari data yang sudah dianalisis dapat disimpulkan bahwa dibutuhkan media pembelajaran untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan peseta didik dengan hambatan intelektual di SLB Sinar Kasih. Menggunakan metode ADDIE dengan tahap Analisis, Merancang, Mengembangkan, Mengimplementasikan, dan Evaluasi. Validasi dalam penelitian ini dilakukan oleh tiga ahli yaitu ahli media dengan skor 78,85% berkategori sangat baik, ahli materi dengan skor 87,5% berkategori sangat baik, dan ahli peserta didik hambatan intelektual dengan skor 64,58% berkategori baik. Media ini sudah diujicobakan kepada satu peserta didik dengan hambatan intelektual yang memiliki permasalahan dalam membaca permulaan. . Kata kunci: Membaca permulaan, peserta didik hambatan intelektual, Papan Kata (PAKAT) The main purpose of this study and development is to create a product in the form of a word board media called PAKAT (Papan Kata) to improve the pre-reading ability of students with learning disabilities. This study is limited to reading words (animals) which consist of 4 letters with a consonant-vowel-consonant-vowel (C-V-C-V) pattern, reading syllables and reading letters. From the data that has been analyzed, it can be concluded that learning media is needed to improve the pre-reading ability of students with learning disabilities in SLB Sinar Kasih. This study utilizes the ADDIE method in which there are five stages; Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation. The validation in this study is carried out by three experts, namely media expert with 78,85% as the score, which puts them in the very good category, material expert with 87,5%, which also puts them in the very good category and lastly, expert of learning disabled students with 64.58%, which puts them in the good category. The media has been tested on a student with intellectual disabilities who has problems in pre-reading. Keywords: Pre-reading, intellectual disabilities student, Papan Kata (PAKAT) media

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1. Dr. Murni Winarsih, M.Pd. ; 2. Dr. Lalan Erlani, M.Ed.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan
Pendidikan > Pendidikan Khusus
Pendidikan > Media Pembelajaran
Divisions: FIP > S1 Pendidikan Luar Biasa
Depositing User: Users 9708 not found.
Date Deposited: 02 Mar 2021 10:16
Last Modified: 02 Mar 2021 10:20
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/13936

Actions (login required)

View Item View Item