ANALISIS PEMBELAJARAN SEJARAH DI KELAS X IIS MAN 7 JAKARTA

ZAKY MANHAJURRAHMAN, . (2021) ANALISIS PEMBELAJARAN SEJARAH DI KELAS X IIS MAN 7 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (96kB)
[img] Text
ABSTRAK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (95kB) | Request a copy
[img] Text
LEMBAR PENGESAHAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (274kB) | Request a copy
[img] Text
LEMBAR PERNYATAAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (276kB) | Request a copy
[img] Text
LEMBAR PUBLIKASI.pdf
Restricted to Registered users only

Download (359kB) | Request a copy
[img] Text
KATA PENGANTAR.pdf
Restricted to Registered users only

Download (164kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR ISI.pdf

Download (101kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (266kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (203kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (190kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (389kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (103kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (230kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses pembelajaran sejarah di MAN 7 Jakarta. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dan dilaksanakan dari bulan Januari 2020 sampai Mei 2020. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah pengamatan, wawancara, dan dokumentasi. Sumber data yang digunakan dalam penelitian ini terdiri dari informan kunci dan informan inti. Informan kunci yaitu Wakil Kepala Madrasah bidang kurikulum, sedangkan yang menjadi informan inti yaitu guru mata pelajaran sejarah serta siswa kelas X IIS 1 yang berjumlah 31 siswa dan X IIS 3 yang berjumlah 30 siswa. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa guru menggunakan strategi pembelajaran yang berbeda. Guru mata pelajaran sejarah Indonesia lebih identik dengan memberikan pemahaman sejarah melalui diskusi kelompok dan menekankan kemampuan individu siswa untuk berbicara di depan umum, dan sikap bertanggung jawab. Mulai dari kegiatan pendahuluan, kegiatan inti dan kegiatan penutup terlihat siswa cukup fokus dan antusias menerima dan mengikuti pembelajaran. Guru mata pelajaran sejarah lebih identik dengan memberikan pemahaman sejarah melalui ceramah plus, tanya jawab dan tugas (CPTT) serta menekankan kemampuan individu untuk dapat bertanggung jawab. Evaluasi pembelajaran menjadi tolak ukur berhasil atau tidaknya strategi pembelajaran yang digunakan. Untuk pelajaran sejarah Indonesia di kelas X IIS 1 pada saat ulangan harian dari 31 siswa sebagian besar siswa mendapat remedial yang artinya sebagian siswa yang remedial tersebut tidak mencapai nilai Standar Kelulusan Minimal atau Kriteria Ketuntasan Minimal (SKM atau KKM) yaitu 75. Sedangkan untuk mata pelajaran sejarah di kelas X IIS 3 pada saat ulangan harian (UH) maupun Penilaian Harian Bersama (PHB) jarang sekali siswa yang remedial. Hal ini menandakan bahwa siswa memahami materi selama kegiatan pembelajaran berlangsung. History Learning Analysis in MAN 7 Jakarta. Minithesis. Jakarta. History education study program, faculty of Social Science, State University of Jakarta, 2020. This research is aiming to knowing the history learning process in MAN 7 Jakarta. This using the qualitative method and begin from January 2020 until May 2020. Data collection technique in this research are observation, interview, and documentation. The source that used in this research consist of a key informant and a core informant. The key informan is the deputy principal of curriculum, while the core informant are the history teacher and students from X IIS 1 amount of 31 students and X IIS 3 amount of 30 students. The result from this research showed that teacher using a different learning strategies. The teacher of Indonesia history prefer to use group discussion strategy to understand the history of Indonesia and emphasize the individual skill from students to speak in public and have a responsible attitude. From the preliminary activities, core activities, and closing activities showed that students can focus and enthusiastically accepting and participating on learning. When the specialization history teacher teaching usually use discourse, question, answer, and assignment and emphasize the individual skill from students to speak in public and have a responsible attitude. Learning evaluation becomes a measure of the success or failure of the learning strategies used to. The Indonesian History lesson for X IIS 1 when teacher held a test, from 31 students most of them got remedial which means most of student got value lower than the Minimum Completeness Criteria or the Minimum Passing Standard (KKM) the value of KKM is 75. While for the Specialization History for X IIS 3 when held a test as well as daily assesstment are passed the test, it means all of the students from X IIS 3 rarely get remedial. This indicates that students understand the matery during the learning activities.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Drs. R. Wisnubroto, M.Pd ; 2). Sri Martini, SS, M.Hum
Subjects: Ilmu Sejarah > Aneka Ragam Sejarah dan Teori Sejarah
Divisions: FIS > S2 Pendidikan Sejarah
Depositing User: Users 9312 not found.
Date Deposited: 15 Mar 2021 10:07
Last Modified: 06 Jul 2022 03:57
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/14880

Actions (login required)

View Item View Item