NUR AZIZAH, . (2021) PENGEMBANGAN MEDIA PERMAINAN LUDO CAHAYA (LUCA) DALAM PEMBELAJARAN IPA UNTUK PESERTA DIDIK KELAS IV SEKOLAH DASAR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
BAB I.pdf Download (946kB) |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (832kB) | Request a copy |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (881kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) | Request a copy |
|
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
Abstract
ABSTRAK Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan media permainan LUCA (Ludo Cahaya) dalam Pembelajaran IPA kelas IV Sekolah Dasar. Responden dalam pengembangan ini terdiri dari satu ahli media, satu ahli materi, dan satu ahli bahasa dan dikarenakan pandemic covid-19 uji coba pengguna hanya pada tahap one to one dengan 4 peserta didik kelas IV yang berada di sekitar rumah peneliti. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian dan pengembangan (R&D) dengan menggunakan model ADDIE. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara dan kuesioner. Hasil uji coba pengembangan media permainan Luca kepada para ahli diperoleh rata-rata 89,2% untuk ahli media, 91,6% untuk ahli materi, dan 93,75% untuk ahli bahasa. Hasil uji coba pengguna 86,5% untuk tahap one to one. Hal tersebut menunjukkan bahwa media permainan Luca termasuk ke dalam kategori “sangat baik” sehingga layak digunakan dalam pembelajaran IPA Tema 5 “Pahlawanku” Kelas IV Sekolah Dasar. Kata Kunci : Pengembangan Media, Permainan Ludo, Pembelajaran IPA Nur Azizah ABSTRACT This research and development aims to produce ludo-light (LUCA) media game in science for grade IV elementary school. Respondents in this research consists of one media expert, one material expert, and one linguist, due to the Covid-19 pandemic the user trial was only at the one to one stage with 4 students in grade IV who were around the researchers house. The research method used is research and development (R&D) using the ADDIE model. The data collection techniques used were interviews and questionnaires. The results of Luca's media game development trial for experts obtained an average of 89.2% for media experts, 91.6% for material experts, and 93.75% for linguists. The results of the user trial on one to one stage were 86.5%. This shows that the character education-based Luca media game is included in the "very good" category so it is suitable for use in learning Science Theme 5 "My Heroes" Class IV Elementary. Keywords: Media Development, Ludo Game, Science Learning
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Tunjungsari Sekaringtyas, M.Pd.; 2). Dr. Nidya Chandra MU, M.Si. |
Subjects: | Pendidikan > Media Pembelajaran Sains > Sains, Ilmu Pengetahuan Alam |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Users 10408 not found. |
Date Deposited: | 06 Apr 2021 03:32 |
Last Modified: | 06 Apr 2021 03:32 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/15848 |
Actions (login required)
View Item |