FITRAH RAMADHAN, . (2021) PENGEMBANGAN MEDIA ULAR TANGGA LARA CINTA BERBASIS AUGMENTED REALITY DALAM MUATAN PEMBELAJARAN IPS SEKOLAH DASAR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (2MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (291kB) |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (869kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (910kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (232kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (242kB) |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Tujuan penelitian penelitian ini adalah untuk menghasilkan produk berupa media pembelajaran media permainan LARA CINTA (Ular Tangga Cinta Budaya) tema 1 “Indahnya Kebersamaan” subtema 1 muatan pembelajaran IPS kelas IV sekolah Dasar. Penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan (reseach and development). Teknik pengumpulan data yang digunakan oleh peneliti dalam pengembangan media adalah observasi, wawancara, dan kuesioner. Model pengembangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah model ASSURE yang dikembangkan oleh Smaldino. Pengembangan media Permainan LARA CINTA (Ular Tangga Cinta Keragaman Budaya) dapat digunakan dalam pembelajaran IPS materi keragaman budaya pada Tema 1 “Indahnya Kebersamaan” Subtema 1, media dapat menjelaskan unsur-unsur budaya dengan desain tampilan media yang disukai oleh peserta didik, permainan ular tangga yang seru dimainkan serta terdapat aplikasi Augmented Reality yang menambah daya tarik peserta didik dan membuat peserta didik senang belajar karena sambil bermain, sehingga tujuan pengembangan media ini tercapai. *********** The research objective of this research is to produce a product in the form of learning media for LARA CINTA (Ular Tangga Cinta Keragaman Budaya) theme 1 "Beautiful Togetherness" sub-theme 1 social studies content for grade IV elementary schools. This research uses research and development methods. Data collection techniques used by researchers in media development are observation, interviews, and questionnaires. The development model used in this study was the model ASSURE developed by Smaldino. The development of the LARA CINTA game media (Ular Tangga Cinta Keragaman Budaya) can be used in social studies learning material on cultural diversity in Theme 1 "The beauty of togetherness" Sub-theme 1, the media can explain cultural elements with a media display design preferred by students, snake and ladder games which is fun to play and there is an application Augmented Reality that adds to the attractiveness of students and makes students happy to learn because while playing, so that the goal of developing this media is achieved.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof. Dr. Ir. Arita Marini, ME. 2). Dr. Ika Lestari, S.Pd., M.Si. |
Subjects: | Pendidikan > Media Pembelajaran |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Users 10531 not found. |
Date Deposited: | 21 May 2021 08:11 |
Last Modified: | 21 May 2021 08:11 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/16144 |
Actions (login required)
View Item |