PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TERPADU DAN GAYA KOGNITIF TERHADAP HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS IV SDN CAWANG 03 PAGI

RUDI RITONGA, . (2014) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TERPADU DAN GAYA KOGNITIF TERHADAP HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS IV SDN CAWANG 03 PAGI. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
TESIS (Rudi Ritonga).pdf

Download (3MB)

Abstract

This study aims to determine the effect of integrated learning and cognitive style on learning outcomes of IPS students, integrated learning is a model of spider webs (webbed) and a model connected (connected) while the cognitive style consists of field dependent and field independent. This research was conducted in class IVa, IVb Elementary School 03 am Jakata Cawang East semester academic year 2013/2014. The study involved 68 students in the sample were selected grouping rough. Data collected using the instrument in the form of multiple-choice tests . The data obtained was analyzed using Two Way ANAVA method. The study revealed the following conclusions: (1) The results of social studies taught a group of students learning model cobwebs (webbed) students are taught higher connectedness model (connected), (2) learning outcomes IPS group of students who have cognitive style field dependent higher than the group of students who choose a field independent cognitive styles. (3)There is an interaction effect between the use of an integrated model of learning and cognitive style on learning outcomes IPS. (4)For groups of students are given learning model cobwebs (webbed), learning outcomes between students who have a field-dependent cognitive style higher than in the group of students who have a field-independent cognitive styles. (5) For a given group of students learning model model of connectedness (connected), IPS learning outcomes between students who have a field-dependent cognitive style higher than the students who have the cognitive style field-independet. (6) For students who have cognitive style dependet, social studies outcomes between groups of students are given learning model cobwebs (webbed) is higher than that given to the student learning model of connectedness (connected). (7) For a group of students who have a field-dependent cognitive style, learning outcomes between students who are awarded IPS learning model cobwebs (webbed) is higher than that given to the student learning model of connectedness (connected) *************** Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pembelajaran terpadu dan gaya kognitif terhadap hasil belajar IPS siswa , pembelajaran terpadu adalah model jaring laba-laba (webbed) dan model terhubung (connected) sementara gaya kognitif terdiri dari field-dependen dan field-independen. Penelitian ini dilakukan di kelas IVa, IVb SD Negeri Cawang 03 pagi Jakata Timur pada semester genap tahun ajaran 2013/2014. Penelitian ini melibatkan 68 siswa sebagai sampel yang dipilih pengelompokan kasar . Data dikumpulkan dengan menggunakan instrumen tes dalam bentuk pilihan ganda. Data yang diperoleh kemudian dianalisis dengan menggunakan cara ANAVA dua jalur . Penelitian ini mengungkapkan kesimpulan sebagai berikut : (1) Hasil belajar IPS kelompok siswa yang diajari model pembelajaran jaring labalaba (webbed) lebih tinggi daripada siswa yang diajarkan dengan model keterhubungan (connected), (2) Hasil belajar IPS kelompok siswa yang memiliki gaya kognitif field dependent lebih tinggi daripada kelompok siswa yang memilik gaya kognitif field independent. (3) Terdapat pengaruh interaksi antara penggunaan model pembelajaran terpadu dan gaya kognitif terhadap hasil belajar IPS. (4) Untuk kelompok siswa diberi model pembelajaran jaring labalaba (webbed), hasil belajar antara siswa yang memiliki gaya kognitif fielddependent lebih tinggi dari pada kelompok siswa yang memiliki gaya kognitif field-independen. (5) Untuk kelompok siswa yang diberikan model pembelajaran model keterhubungan (connected), hasil belajar IPS antara siswa yang memiliki gaya kognitif field-dependent lebih tinggi dari pada siswa yang memiliki gaya kognitif field-independet. (6) Untuk siswa yang memiliki gaya kognitif field-dependet, hasil belajar IPS antara kelompok siswa yang diberikan model pembelajaran jaring laba-laba (webbed) lebih tinggi dari pada siswa yang diberikan model pembelajaran keterhubungan (connected). (7) Untuk kelompok siswa yang memiliki gaya kognitif field-dependent, hasil belajar IPS antara siswa yang diberikan model pembelajaran jaring laba-laba (webbed) lebih tinggi dari pada siswa yang diberikan model pembelajaran keterhubungan (connected)

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Yeti Supriyati, M.Pd. ; 2). Dr. Etin Solihatin
Subjects: Ilmu Sosial > Ilmu Sosial (Umum)
Pendidikan > Pendidikan
Divisions: PASCASARJANA > S2 Pendidikan Dasar
Depositing User: Rima Safitri .
Date Deposited: 13 Jul 2021 07:34
Last Modified: 13 Jul 2021 07:34
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/16516

Actions (login required)

View Item View Item