MODEL PANDUAN KEBUGARAN JASMANI BERBASIS ANDROID

ENDY SAFADILLA, . (2021) MODEL PANDUAN KEBUGARAN JASMANI BERBASIS ANDROID. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (758kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (534kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (691kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (734kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (649kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (303kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (417kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

MODEL PANDUAN KEBUGARAN JASMANI BERBASIS ANDROID ABSTRAK Dalam beberapa tahun terakhir, dari 91 dari 169 negara di dunia, pembangunan kesehatan di Indonesia tergolong rendah (Kementerian PPN/Bappenas, 2016). Salah satu permasalahannya adalah kurangnya aktivitas fisik untuk meningkatkan kebugaran jasmani. Tercatat hanya 17% penduduk Indonesia yang memiliki kebugaran jasmani relatif baik (Riskesdas, 2013). Alasan lain yang mendukung penelitian ini adalah permintaan penggunaan teknologi khususnya smartphone (Android) meningkat. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan efisiensi pengukuran kebugaran jasmani berbasis teknologi aplikasi perangkat lunak pada Android. Penelitian ini melakukan pendekatan kuantitatif yang disajikan dalam aplikasi android untuk meningkatkan pengetahuan kebugaran jasmani. Aplikasi ini memiliki empat fitur utama: kutipan, artikel, video, dan pencarian praktisi olahraga. Penelitian ini menggunakan metode penelitian model Research and Development ADDIE (Analysis, Design, Development or Production, Implementation atau Delivery and Evaluations.), yang dilakukan dalam lima tahap. Tahapan pengembangan yang dilakukan adalah: (1) Analisis Kebutuhan (2) Perancangan Aplikasi (3) Pengembangan Aplikasi (4) Implementasi (5) Evaluasi. Sampel terdiri dari 30 peserta yaitu 50% peserta dari mahasiswa olahraga Universitas Negeri Jakarta dan 50% dari Karang Taruna Desa Ujung Menteng, Bekasi, kelompok umur 18 sampai 39 tahun. Analisis deskriptif menggunakan uji-t, data dikumpulkan melalui observasi dengan total 45 pertanyaan dan wawancara. Hasilnya adalah total jawaban benar pada Pre Test 914 (68%) dan Post Test 1179 (87,3%). Terdapat pengaruh penggunaan aplikasi yang dibuktikan dengan perbedaan nilai Pre Test dan Post Test yang signifikan. Hasil dari penelitian ini adalah membuat suatu produk perangkat lunak aplikasi untuk meningkatkan pengetahuan dan kebugaran jasmani. Perangkat lunak ini telah divalidasi oleh tim review dari ahli fisiologi, ahli kebugaran jasmani, dan ahli digital dari Universitas Negeri Jakarta. Motif yang dianggap paling penting adalah orientasi kesehatan umum, pencapaian tujuan pribadi, makna hidup, dan harga diri, yang terkait dengan pembangunan kesehatan di Indonesia. Kesimpulan Penelitian ini menyajikan perangkat lunak pelatihan SPORTIF berbasis Android untuk meningkatkan pengetahuan dan kebugaran jasmani. Kata Kunci: - Kebugaran jasmani, aplikasi android, pembangunan kesehatan   ANDROID BASED PHYSICAL FITNESS GUIDANCE ABSTRACT In recent years, from 91 out of 169 countries worldwide, health development in Indonesia is relatively low (Ministry of National Development Planning / Bappenas, 2016). One of the problems is the lack of physical activity to improve physical fitness. It is recorded that only 17% of the Indonesian population has relatively good physical fitness (Riskesdas, 2013). Another reason supporting this research is that demand using technology, especially smartphones (Android), increases. This research aimed to improve the efficiency measurement of physical fitness based on software application technology on Android. This research conducted a quantitative approach presented in the android application to increase knowledge of physical fitness. This application has four main features: quotes, articles, videos, and searching for sports practitioners. This research uses Research and Development ADDIE (Analysis, Design, Development or Production, Implementation or Delivery and Evaluations.) model research method, which is done in five stages. The development stages carried out are: (1) Needs Analysis (2) Application Design (3) Application Development (4) Implementation (5) Evaluation. A sample consisting of 30 participants: 50% participant from the State University of Jakarta sports students and 50% from Local Youth Organization, Ujung Menteng Village, Bekasi, age group were 18 to 39 years. Descriptive analysis using t-test, data were collected through observation with a total of 45 questions and interviews. The result is total correct answers on the Pre Test 914 (68%) and Post Test 1179 (87.3%). There is an effect of using the application, as evidenced by the significant difference between the Pre Test and Post Test values. The results of this research were to create an application software product to increase knowledge and physical fitness. This software has been validated by a review team of physiologist, physical fitness expert, and digital experts from Universitas Negeri Jakarta. The motives which were considered to be the most important were general health orientation, personal goal achievement, life meaning, and self-esteem, which related to health development in Indonesia. The conclusions This research present an Android-based SPORTIF training software to increase knowledge and physical fitness. Key Words: - Physical fitness, android application, health development

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1) Dr. Yasep Setiakarnawijaya,M.Kes ; 2) Agung Robianto, S.Pd.,M.Or
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Olah Raga dan Seni Pertunjukan > Pendidikan Olah Raga
Olah Raga dan Seni Pertunjukan > Pendidikan Olah Raga > Kepelatihan,Manajemen Kepelatihan
Divisions: FIO > Ilmu Keolahragaan
Depositing User: Users 11032 not found.
Date Deposited: 01 Sep 2021 01:40
Last Modified: 01 Sep 2021 01:40
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/17066

Actions (login required)

View Item View Item