PENERAPAN METODE RANTAI MARKOV DAN ANALYTICAL HIERARCHY PROCESS DALAM ANALISIS BRAND SWITCHING INTERNET SERVICE PROVIDER

FRANSISCA LYDIA VANIA, . (2021) PENERAPAN METODE RANTAI MARKOV DAN ANALYTICAL HIERARCHY PROCESS DALAM ANALISIS BRAND SWITCHING INTERNET SERVICE PROVIDER. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (2MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (225kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (316kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (293kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (507kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (209kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (218kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Pandemi yang berlangsung selama satu tahun terakhir memberikan dampak kepada masyarakat untuk melakukan segala aktivitasnya di rumah. Banyaknya penyedia layanan internet menyebabkan pengguna berpindah merek atau terjadi brand switching. Beberapa internet service provider yang paling diminati oleh pekerja kantoran di DKI Jakarta adalah IndiHome, First Media, Biznet, dan MyRepublic. Pola brand switching yang dilakukan oleh pengguna saat ini dan di masa yang akan datang dapat terlihat dengan menggunakan metode rantai markov, yang merupakan proses stokastik yang memiliki sifat bahwa kemungkinan kejadian di masa depan bergantung pada kejadian saat ini tetapi tidak bergantung pada kejadian di masa lalu. Beberapa faktor mempengaruhi pengguna dalam memilih internet service provider. Pada penelitian ini akan digunakan lima kriteria dan dua belas sub kriteria yang akan dianalisis dengan menggunakan metode analytical hierarchy process. Pada periode 2020-2021, peluang brand switching terbesar adalah pindahnya pengguna MyRepublic ke IndiHome (0,28571), sedangkan peluang brand switching terkecil adalah pindahnya pengguna IndiHome ke Biznet dan Biznet ke MyRepublic (0,1). Kenaikan peluang brand switching tertinggi pada periode 2021-2022 adalah pada peluang pindahnya pengguna Biznet ke IndiHome (0,08892), sedangkan kenaikan peluang brand switching terendah adalah pada peluang pindahnya pengguna First Media ke MyRepublic (0,01772). Perbedaan peluang pangsa pasar tahun 2022 dan keadaan steady state tidak signifikan, yaitu IndiHome (31,21% dan 31,25%), First Media (25,49% dan 25,40%), MyRepublic (22,08% dan 22,04%), dan Biznet (21,23% dan 21,31%). Faktor yang paling diutamakan pengguna ketika memilih internet service provider adalah kecepatan download (0,20868), biaya langganan (0,13222), dan mencegah virus komputer (0,10818). The pandemic has lasted for the past year and impacted people to carry out all their activities at home. The number of internet service providers cause users to do brand switching. Some of internet service providers such as IndiHome, First Media, Biznet, and MyRepublic are placed as top five position of the most in demand by the workers in Jakarta. The pattern of brand switching, performed by current and future users, can be seen by Markov Chain method, a stochastic process has the property which the probability of future events depends on current events but does not de�pend on past events. Several factors influence users in choosing an internet service provider. In this study, five criterias and twelve sub-criterias will be used and ana�lyzed using the Analytical Hierarchy Process method. During 2020-2021, MyRe�public users to IndiHome (0.28571) has the biggest brand switching probabilities, while the smallest probabilities are IndiHome users to Biznet and Biznet users to MyRepublic (0.1). The highest increasing in brand switching probabilities in 2021- 2022 is the Biznet users to IndiHome (0.08892), while the lowest probabilities is First Media users to MyRepublic (0.01772). The differences of market share proba�bilities in 2022 and steady states are not significant, namely IndiHome (31.21% and 31.25%), First Media (25.49% and 25.40%), MyRepublic (22.08% and 22.04%), and Biznet (21.23% and 21.31%). The factors which are most prioritized by users when choosing an internet service provider are download speed (0.20868), subscrip�tion fees (0.13222), and preventing computer from viruses (0.10818).

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Drs. Sudarwanto, M.Si., DEA. ; 2). Siti Rohmah Rohimah, S.Pd., M.Si.
Subjects: Sains > Matematika
Divisions: FMIPA > S1 Matematika
Depositing User: Users 10630 not found.
Date Deposited: 30 Aug 2021 03:28
Last Modified: 30 Aug 2021 03:28
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/18004

Actions (login required)

View Item View Item