THE INCORPORATION OF CRITICAL THINKING SKILLS IN EFL LEARNING MATERIALS FOR SENIOR HIGH SCHOOL STUDENTS

SABITA ANNASTASYA WINAFIASTI, . (2021) THE INCORPORATION OF CRITICAL THINKING SKILLS IN EFL LEARNING MATERIALS FOR SENIOR HIGH SCHOOL STUDENTS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (267kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (279kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (255kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (349kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (221kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (271kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

In this 21st Century, critical thinking were at the top list skills and knowledge more essential for the next few years. This study discusses the incorporation of critical thinking skills in EFL learning materials for senior high school students. The aim of this study was to identify which critical thinking skills components are relevant for senior high school and describe how critical thinking skills are incorporated in English learning materials for senior high school students. This research adopts qualitative content analysis study. The source of data used in this study is EFL learning material and the amount is thirty-four, consist of textbook, module, handout, worksheet, video – teaching video, PowerPoint, and learning website. The findings showed that the indicators of critical thinking skills were incorporated in EFL learning material. Out of the seven types of learning material, textbook and module showed more incorporated of critical thinking skills. Meanwhile in learning website, handout and PowerPoint lack critical thinking skills components, only showed a few of the indicator which incorporated in it. Di abad ke-21 ini, pemikiran kritis berada di daftar teratas keterampilan dan pengetahuan yang lebih penting untuk beberapa tahun ke depan. Penelitian ini mengkaji tentang penggabungan keterampilan berpikir kritis dalam materi pembelajaran EFL untuk siswa SMA. Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengidentifikasi serta mendeskripsikan komponen keterampilan berpikir kritis mana yang relevan untuk siswa sekolah menengah atas dan menganalisis bagaimana keterampilan berpikir kritis dimasukkan dalam materi pembelajaran bahasa Inggris untuk siswa sekolah menengah atas. Penelitian ini berisfat kualitatif dengan menggunkan metode studi analisis isi atau konten. Indikator dalam studi ini menggunakan hasil indentifikasi komponen berpikir kritis yang relevan untuk siswa SMA, dan sumber data yang digunakan dalam penelitian ini adalah materi pembelajaran EFL dan jumlahnya tiga puluh empat, terdiri dari buku teks, modul, handout, lembar kerja, video – video pengajaran, PowerPoint, dan website pembelajaran. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa indikator keterampilan berpikir kritis telah tergabung dalam materi pembelajaran bahasa Inggris. Dari ketujuh jenis bahan ajar, buku ajar dan modul lebih banyak menunjukkan keterampilan berpikir kritis. Sedangkan pada website pembelajaran, handout dan PowerPoint masih kurang komponen keterampilan berpikir kritis, hanya beberapa indikator yang tergabung di dalamnya.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Ifan Iskandar, M.Hum. ; 2). Dr. Ratna Dewanti, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 11291 not found.
Date Deposited: 03 Sep 2021 08:09
Last Modified: 06 Jul 2022 02:02
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/19082

Actions (login required)

View Item View Item