THE INCORPORATION OF CITIZENSHIP COMPETENCY IN EFL LEARNING MATERIALS FOR SENIOR HIGH SCHOOL STUDENTS

FANISA SALMA MAIDA, . (2021) THE INCORPORATION OF CITIZENSHIP COMPETENCY IN EFL LEARNING MATERIALS FOR SENIOR HIGH SCHOOL STUDENTS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (893kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (177kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (295kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (183kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (382kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (156kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (243kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Kompetensi kewarganegaraan sebagai suatu kemampuan yang memerlukan pengetahuan, keterampilan, sikap, dan nilai untuk bertindak sebagai anggota masyarakat lokal dan global di abad 21 merupakan hal mendasar yang harus dibina melalui pendidikan. Materi pembelajaran sebagai alat bantu dalam transmisi pengetahuan, keterampilan, sikap, dan nilai memegang peran yang penting. Penyediaan materi pembelajaran yang relevan untuk mendukung pembelajaran kewarganegaraan menjadi prasyarat. Namun, inkorporasi kompetensi kewarganegaraan dalam materi pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing untuk siswa Sekolah Menengah Atas (SMA) belum dibahas secara menyeluruh pada penelitian sebelumnya. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis sejauh mana kompetensi kewarganegaraan dimasukkan dalam materi pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing untuk siswa SMA dan mendeskripsikan bagaimana caranya. Untuk memperoleh data tersebut, analisis isi digunakan untuk menganalisis 53 materi pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing dari empat guru SMA negeri di Jakarta Timur. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kompetensi kewarganegaraan diinkorporasikan dalam sebagian besar materi pembelajaran. Terdapat tiga materi pembelajaran yang tidak memasukkan kompetensi kewarganegaraan, ditunjukkan dari tidak terpenuhinya indikator. Namun, indikator-indikator tersebut terpenuhi pada materi pembelajaran lainnya. Dengan menggabungkan temuan, semua aspek kompetensi kewarganegaraan terinkorporasi dalam materi pembelajaran, dengan keterampilan yang tertinggi (34.2%), diikuti oleh pengetahuan kewarganegaraan (33.6%), sikap dan nilai (32,2%). Kompetensi kewarganegaraan diinkorporasikan dengan memasukkan topik penting, peluang untuk menerapkan dan mengembangkan keterampilan kewarganegaraan, dan peluang yang terkait dengan sikap dan nilai kewarganegaraan. Karena jenis dan bentuk materi pembelajaran bervariasi, kompetensi kewarganegaraan diinkorporasikan dalam berbagai cara. Temuan ini diharapkan dapat membantu guru dalam memilih dan memasukkan kompetensi kewarganegaraan dalam materi pembelajaran mereka. *********** Citizenship competency as an ability that requires knowledge, skills, attitudes, and values to act as a member of local and global communities in the 21st century is fundamental to be fostered through education. Learning materials as tools in assisting the transmission of knowledge, skills, attitudes, and values serve a significant role. Provision of pertinent learning materials to support citizenship learning becomes a prerequisite. However, the incorporation of citizenship competency in EFL learning materials for senior high school students has not been discussed thoroughly in previous studies. The purposes of this study were to analyse the extent to which citizenship competency was incorporated and describe ways citizenship competency was incorporated in EFL learning materials for senior high school students. To obtain the data, a content analysis was used to analyse 53 EFL learning materials from four public senior high school teachers in East Jakarta. The findings show that citizenship competency is incorporated in most learning materials. Three learning materials did not incorporate citizenship competency, indicated from the none fulfilment of the indicators. However, the indicators were fulfilled in other learning materials. All factors of citizenship competency are incorporated with skills as the highest in incorporation (34.2%), followed by citizenship knowledge (33.6%), attitudes and values (32.2%). Citizenship competency is incorporated through the incorporation of the significant topics, opportunities to apply and develop citizenship skills, and opportunities related to citizenship attitudes and values. Since the types and forms of learning materials are varied, citizenship competency is incorporated in varied ways. These findings are expected to aid teachers in choosing and incorporating citizenship competency in their learning materials.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Ratna Dewanti, M.Pd. ; 2). Dr. Ifan Iskandar, M.Hum.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 11332 not found.
Date Deposited: 07 Sep 2021 05:34
Last Modified: 07 Sep 2021 05:34
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/19362

Actions (login required)

View Item View Item