ARWIN YOFRIT LIU, . (2021) PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBASIS INQUIRY MUATAN PPKN KELAS IV SD. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (917kB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (399kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (542kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (498kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (269kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (259kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan produk yang berupa buku materi bahan ajar berbasis inquiry khususnya pada muatan pembelajaran PPKn kelas IV sekolah dasar. Pengguna dari produk buku bahan ajar ini adalah guru kelas IV sekolah dasar. Penelitian dan pengembangan bahan ajar ini menggunakan model pengembangan Hannafin dan Peck, yang terdiri dari tiga tahap yaitu, tahap analisis kebutuhan, tahap desain, dan tahap implementasi/pengembangan. Data-data yang di dapatkan oleh peneliti dari ahli materi adalah 86% yang berati sangat baik, kemudian peneliti mendapatkan evaluasi dari ahli media adalah 99% yang juga berati sangat baik, sedangkan ahli Bahasa Indonesia mengevaluasi 90% yang berarti sangat baik, dan data terakhir yang datang dari Guru kelas IV sekolah dasar yang mengevaluasi 94% yang juga berati sangat baik. Berdasarkan data dari hasil evaluasi dari para ahli tersebut maka, bahan ajar ini layak dipergunakan untuk membantu guru dalam melaksanakan kegiatan pembelajaran di kelas IV sekolah dasar khususnya pada muatan PPKn. This research and development aims to produce a product in the form of a book of inquiry-based teaching materials, especially in the content of Civics learning for grade IV elementary schools. The users of this textbook product are elementary school fourth grade teachers. The research and development of this teaching material uses the Hannafin and Peck development model, which consists of three stages, namely, the needs analysis stage, the design stage, and the implementation/development stage. The data obtained by researchers from material experts is 86% which means very good, then researchers get an evaluation from media experts is 99% which also means very good, while Indonesian language experts evaluate 90% which means very good, and the latest data who came from grade IV elementary school teachers who evaluated 94% which also means very good. Based on the data from the evaluation results from these experts, this teaching material is appropriate to be used to assist teachers in carrying out learning activities in grade IV Elementary School, especially in the PPKn content.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Linda Zakiah, S.Pd., M.Pd. ; 2). Dra. Rosinar Siregar, M.Pd. |
Subjects: | Pendidikan > Kualifikasi dan Profesionalitas Guru |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Users 11873 not found. |
Date Deposited: | 06 Sep 2021 10:28 |
Last Modified: | 06 Sep 2021 10:28 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/19473 |
Actions (login required)
View Item |