PENGEMBANGAN MATERI AJAR AFIKSASI DALAM TEKS BERITA DENGAN MENGGUNAKAN PADLET UNTUK SISWA SMP KELAS VIII

RIZKA FITRI AULIA, . (2021) PENGEMBANGAN MATERI AJAR AFIKSASI DALAM TEKS BERITA DENGAN MENGGUNAKAN PADLET UNTUK SISWA SMP KELAS VIII. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (899kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (942kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (819kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan materi ajar afiksasi dalam teks berita dengan menggunakan Padlet untuk siswa SMP kelas VIII. Penelitan ini menggunakan metode Research and Development dengan model pengembangan ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). Data diperoleh melalui observasi, wawancara, dan angket. Analisis data dilakukan dengan analisis kuantitatif dan kualitatif. Pengujian kelayakan produk dilakukan oleh satu ahli materi dan satu ahli media, serta respon guru Bahasa Indonesia dan 12 orang siswa kelas VIII SMP Negeri 37 Bekasi. Hasil penelitian ini adalah materi ajar afiksasi dalam teks berita dengan menggunakan Padlet untuk siswa SMP kelas VIII yang dapat diakses dengan menggunakan gawai dan perangkat komputer. Kelayakan materi ajar afiksasi dalam teks berita dengan menggunakan Padlet oleh ahli materi mendapatkan skor rata-rata 4,15 dengan persentase sebesar 83% termasuk dalam kategori layak. Kelayakan materi ajar afiksasi dalam teks berita dengan menggunakan Padlet oleh ahli media mendapatkan skor rata-rata 4,14 dengan persentase sebesar 82,93% termasuk dalam kategori layak. Serta, rata-rata skor yang diperoleh dari uji coba kelompok kecil oleh guru Bahasa Indonesia mendapatkan skor rata-rata 81,81% termasuk dalam kategori layak dan oleh siswa mendapatkan skor rata-rata 88,2% termasuk dalam kategori sangat layak. Materi Ajar Afiksasi dalam Teks Berita dengan Menggunakan Padlet memiliki implikasi dalam pembelajaran yang dapat dimanfaatkan sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan kemampuan afiksasi siswa khususnya dalam menulis teks berita. Berdasarkan penilaian tersebut dapat disimpulkan bahwa produk Pengembangan Materi Ajar Afiksasi dalam Teks Berita dengan Menggunakan Padlet untuk Siswa SMP Kelas VIII layak digunakan dalam proses pembelajaran dan diharapkan efektif untuk meningkatkan keterampilan siswa. Kata kunci: materi ajar afiksasi, teks berita, Padlet *********** This study aims to develop affixation teaching materials in news texts using Padlet for VIII grade junior high school students. This research uses the Research and Development method with the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). Data obtained through observation, interviews, and questionnaires. Data analysis was carried out by quantitative and qualitative analysis. The product feasibility test was carried out by one material expert and one media expert, as well as the responses of the Indonesian language teacher and 12 grade VIII students of SMP Negeri 37 Bekasi. Data obtained through observation, interviews, and questionnaires. Data analysis was carried out by quantitative and qualitative analysis. The product feasibility test was carried out by one material expert and one media expert, as well as the responses of the Indonesian language teacher and 12 grade VIII students in SMP Negeri 37 Bekasi. The results of this study are affixation teaching materials in news texts using Padlet for VIII grade junior high school students which can be accessed using gadgets and computer devices. The feasibility of affixation teaching materials in news texts using Padlet by material experts got an average score of 4.15 with a percentage of 83% included in the feasible category. The feasibility of affixation teaching materials in news texts using Padlet by media experts got an average score of 4.14 with a percentage of 82.93% included in the feasible category. Also, the average score obtained from the small group trial by the Indonesian language teacher got an average score of 81.81%, which was included in the appropriate category and by students the average score of 88.2% was included in the very feasible category. Affixation Teaching Materials in News Texts Using Padlets have implications in learning that can be used as learning media to improve students' affixation skills, especially in writing news texts. Based on this assessment, it can be concluded that the product Development of Affixation Teaching Materials in News Texts by Using Padlets for Class VIII Junior High School Students is feasible to use in the learning process and is expected to be effective in improving students skills. Keywords: affixation teaching material, news text, Padlet

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Fathiaty Murtadho, M.Pd. ; 2). Dr. Edi Puryanto, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Indonesia
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Depositing User: Users 12215 not found.
Date Deposited: 08 Sep 2021 01:30
Last Modified: 08 Sep 2021 01:30
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/19483

Actions (login required)

View Item View Item