PENGEMBANGAN "SUPERMATH" SEBAGAI MULTIMEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS GAMIFIKASI UNTUK MATEMATIKA KELAS 2

PUTRI KIRANA, . (2021) PENGEMBANGAN "SUPERMATH" SEBAGAI MULTIMEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS GAMIFIKASI UNTUK MATEMATIKA KELAS 2. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
BAB 1.pdf

Download (720kB)
[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (494kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (488kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (905kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (405kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan produk bernama “Supermath” berupa multimedia pembelajaran berbasis gamifikasi untuk mata pelajaran matematika kelas 2 sekolah dasar. Model pengembangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah model pengembangan Rapid Prototyping oleh Tripp dan Bichelmeyer yang mencakup 5 tahapan yaitu Assess Needs and Analyze Content, Set Objectives, Construct Prototype, Utilize Prototype, dan Install & Maintain System. Evaluasi pada pengembangan ini dilakukan melalui expert review dan one-to-one evaluation yang melibatkan 2 ahli materi, 1 ahli desain pembelajaran, 1 ahli media, dan 3 pengguna. Nilai rata-rata yang diperoleh dari ahli materi adalah 3,85 (sangat baik), sedangkan dari ahli desain pembelajaran memperoleh 3,94 (sangat baik), dan dari ahli media memperoleh 3,58 (sangat baik). Pada tahap one-to-one evaluation, nilai rata-rata yang diperoleh adalah 3,8 (sangat baik). Berdasarkan hasil penilaian tersebut, maka produk “Supermath” yang telah dikembangkan dianggap sangat baik dan layak untuk digunakan sebagai media penunjang pembelajaran. This development research aims to produce a product called "Supermath" in the form of gamification-based learning multimedia for elementary school second grade mathematics subject. The development model used in this study is the Rapid Prototyping development model by Tripp and Bichelmeyer which includes 5 stages, namely Assess Needs and Analyze Content, Set Objectives, Construct Prototype, Utilize Prototype, and Install & Maintain System. Evaluation on this development was carried out through expert review and one-to-one evaluation involving 2 material experts, 1 learning design expert, 1 media expert, and 3 users. The average score obtained from material experts is 3.85 (very good), while from learning design experts it is 3.94 (very good), and from media experts it is 3.58 (very good). In the one-to-one evaluation stage, the average score obtained was 3.8 (very good). Based on the results of the assessment, the "Supermath" product that has been developed is considered very well and worth to be used as a learning support medium.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Uwes Anis Chaeruman, M.Pd. ; 2). Kunto Imbar Nursetyo, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Divisions: FIP > S1 Teknologi Pendidikan
Depositing User: Users 12326 not found.
Date Deposited: 16 Sep 2021 05:15
Last Modified: 16 Sep 2021 05:15
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/20589

Actions (login required)

View Item View Item