EIGHTH GRADERS’ COMMUNICATION STRATEGIES IN ENGLISH CLASSROOM ACTIVITIES AT SMP NEGERI 3 KALIBENING

ADITYAS PURWANINGSIH, . (2021) EIGHTH GRADERS’ COMMUNICATION STRATEGIES IN ENGLISH CLASSROOM ACTIVITIES AT SMP NEGERI 3 KALIBENING. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (2MB)
[img] Text
BAB 1 .pdf

Download (333kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (656kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (526kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (857kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (315kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (430kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (627kB) | Request a copy

Abstract

ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Strategi Komunikasi Siswa Kelas VIII dalam Kegiatan Kelas Bahasa Inggris di SMP Negeri 3 Kalibening. Penelitian ini dilakukan dengan pendekatan kualitatif dan metode deskriptif. Data observasi dikumpulkan dengan menggunakan rekaman video dan audio, dan lembar observasi dan ditriangulasi dengan wawancara terstruktur. Prosedur analisis data meliputi reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan serta verifikasi dengan kerangka Miles & Huberman (1994). Taksonomi Strategi Komunikasi yang diusulkan oleh Celce-Murcia et al. (1995) digunakan sebagai referensi untuk mengidentifikasi dan mengklasifikasikan jenis Strategi Komunikasi. Analisis menunjukkan bahwa peserta didik menggunakan 5 jenis strategi penghindaran atau pengurangan, strategi pencapaian atau kompensasi, strategi mengulur waktu atau mendapatkan waktu, strategi pemantauan diri, dan strategi interaksi dengan 11 sub-jenis kategori tersebut dalam kegiatan diskusi kelas, diskusi kelompok dan presentasi kelompok. Strategi ini banyak digunakan untuk menyatakan beberapa bentuk komunikasi di dalam kelas seperti menyatakan penjelasan/pernyataan, menyatakan pertanyaan, menyatakan permintaan, menyatakan penolakan, menyatakan pendapat (saran/umpan balik), menyatakan maksud, menyatakan penegasan, menyatakan gagasan, dan menyatakan kesimpulan. Temuan dari penelitian ini juga menunjukkan bahwa siswa menggunakan strategi komunikasi untuk mengatasi masalah linguistik mereka dan menjaga komunikasi tetap berjalan saat berpartisipasi dalam kegiatan kelas Bahasa Inggris. Kata kunci: Strategi Komunikasi, Bentuk Komunikasi, Siswa Kelas VIII, Kegiatan Kelas Bahasa Inggris. ******** ABSTRACT This study aimed to investigate the Eighth Graders’ Communication Strategies in English Classroom Activities at SMP Negeri 3 Kalibening. This research conducted a qualitative approach with descriptive method. The observational data were collected by using video and audio recorder, observational sheet and triangulated by structured interview. The data analysis procedures consisted of data reduction, data display and conclusion drawing and verification by Miles & Huberman’s (1994) framework. The CSs taxonomy proposed by Celce-Murcia et al. (1995) was used as references to identify and classify types of CSs. The analysis revealed that the learners employed 5 types of CSs avoidance or reduction strategy, achievement or compensatory strategy, stalling or time gaining strategy, self-monitoring strategy, and interactional strategy with 11 sub-types of those categories in classroom discussion, group discussion and group presentation activities. These strategies mostly used to state several communication forms in the classroom such as stating explanation/statement, stating questions, stating the request, stating the refusal, stating the opinion (suggestion/feedback), stating the intention, stating the affirmation, stating ideas, and stating conclusion. The findings also showed that the learners employed CSs to compensate their linguistics problems and keep communication going while participating in English classroom activities. Keywords: Communication Strategies, Communication forms, Eighth Grader students, English Classroom Activities.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Darmahusni, M.A ; 2). Dr. Sri Sumarni, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 11412 not found.
Date Deposited: 30 Sep 2021 03:26
Last Modified: 30 Sep 2021 03:26
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/20925

Actions (login required)

View Item View Item