PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN DAN GAYA BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR KEWIRAUSAHAAN MAHASISWA FAKULTAS TEKNIK UNIVERSITAS NEGERI MANADO

CHRISANT FLORENCE LOTULUNG, . (2019) PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN DAN GAYA BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR KEWIRAUSAHAAN MAHASISWA FAKULTAS TEKNIK UNIVERSITAS NEGERI MANADO. Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
1.Cover.pdf

Download (21kB)
[img] Text
2.Abstrak.pdf

Download (16kB)
[img] Text
3.Ringkasan.pdf

Download (16kB)
[img] Text
12.Bab I.pdf

Download (485kB)
[img] Text
13.Bab II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (748kB) | Request a copy
[img] Text
14.Bab III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (408kB) | Request a copy
[img] Text
15.Bab IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (604kB) | Request a copy
[img] Text
16.Bab v.pdf
Restricted to Registered users only

Download (96kB) | Request a copy
[img] Text
17.Daftar Pustaka.pdf

Download (284kB)

Abstract

Entrepreneurship learning outcomes are a manifestation of the abilities achieved, mastered or owned by individuals in this case students after receiving an entrepreneurial learning experience. There needs to be a learning strategy that can be applied to manage a good learning process such as the CTL strategy. The purpose of this study was to determine the effect of learning strategies and learning styles on learning outcomes of Entrepreneurship courses. This research uses quasi-experimental method (quasi experimental) with by design factorial 2x2. The research instrument uses multiple-choice tests to measure learning outcomes, while a questionnaire is used to measure self-efficacy. Data analysis techniques include test requirements analysis and hypothesis testing. Analysis requirements test consists of normality test using Liliefors test and homogeneity test using Barlett test. Hypothesis testing using two-way Anava test, followed by Scheffe test. The results of the study: (1) Student entrepreneurship learning outcomes learned by CTL learning strategies are higher than student learning outcomes that are taught by conventional learning strategies, (2) Entrepreneurship learning outcomes between students who have a visual learning style higher than student learning outcomes who have auditorial learning style, (3) There is an interaction effect between learning strategies and learning styles on student learning outcomes in entrepreneurship courses, (4) student entrepreneurial learning outcomes that are taught by CTL learning strategies and have a higher visual learning style than student entrepreneurship learning outcomes which are taught by conventional learning strategies, (5) student entrepreneurial learning outcomes that are taught by CTL learning strategies and have lower auditory learning styles than those taught with convective learning strategies (6) Student entrepreneurship learning outcomes that are taught by CTL learning strategies and have a visual learning style are higher than students who have an auditory learning style, and (7) student entrepreneurial learning outcomes that are taught with conventional learning strategies and have more visual learning styles lower than students who have an auditory learning style. ******** Hasil belajar kewirausahaan adalah wujud dari kemampuan yang dicapai, dikuasai atau dimiliki oleh individu dalam hal ini mahasiswa setelah menerima suatu pengalaman belajar kewirausahaan. Perlu adanya strategi pembelajaran yang dapat diterapkan untuk mengelola proses pembelajaran yang baik seperti strategi CTL. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh strategi pembelajaran dan gaya belajar pada hasil belajar mata kuliah Kewirausahaan. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen semu (quasi experimental) dengan desain factorial 2x2. Instrumen penelitian menggunakan tes pilihan ganda untuk mengukur hasil belajar, sedangkan untuk mengukur gaya belajar digunakan kuesioner. Teknik analisis data meliputi uji persyaratan analisis dan uji hipotesis. Uji persyaratan analisis terdiri dari uji normalitas dengan menggunakan uji Liliefors dan uji homogenitas dengan menggunakan uji Barlett. Uji hipotesis menggunakan uji Anava dua jalur. Hasil penelitian: (1) Hasil belajar kewirausahaan mahasiswa yang dibelajarkan dengan strategi pembelajaran CTL lebih tinggi daripada hasil belajar mahasiswa yang dibelajarkan dengan strategi pembelajaran konvensional, (2) Hasil belajar kewirausahaan antara mahasiswa yang memiliki gaya belajar visual lebih tinggi daripada hasil belajar mahasiswa yang memiliki gaya belajar auditorial, (3) Terdapat pengaruh interaksi antara strategi pembelajaran dan gaya belajar terhadap hasil belajar mahasiswa pada mata kuliah kewirausahaan, (4) Hasil belajar kewirausahaan mahasiswa yang dibelajarkan dengan strategi pembelajaran CTL dan memiliki gaya belajar visual lebih tinggi daripada hasil belajar kewirausahaan mahasiswa yang dibelajarkan dengan strategi pembelajaran konvensional, (5) Hasil belajar kewirausahaan mahasiswa yang dibelajarkan dengan strategi pembelajaran CTL dan memiliki gaya belajar auditorial lebih rendah daripada yang dibelajarkan dengan strategi pembelajaran konvensional, (6) Hasil belajar kewirausahaan mahasiswa yang dibelajarkan dengan strategi pembelajaran CTL dan memiliki gaya belajar visual lebih tinggi daripada mahasiswa yang memiliki gaya belajar auditorial, dan (7) Hasil belajar kewirausahaan mahasiswa yang dibelajarkan dengan strategi pembelajaran konvensional dan memiliki gaya belajar visual lebih rendah daripada mahasiswa yang memiliki gaya belajar auditorial.

Item Type: Thesis (Doktor)
Additional Information: 1). Prof.Dr. Nurdin Ibrahim, M.Pd. ; 2). Dr. Hetty tumurang, M.Pd.
Subjects: Ilmu Sosial > Kewirausahaan
Pendidikan > Pendidikan
Divisions: PASCASARJANA > S3 Teknologi Pendidikan
Depositing User: Rima Safitri .
Date Deposited: 15 Nov 2021 08:01
Last Modified: 15 Nov 2021 08:01
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/21452

Actions (login required)

View Item View Item