PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN ENTREPRENEURSHIP UNTUK SISWA KELAS TK B DI TKK PENABUR JAKARTA

MARGARITA INUK TUNGGADEWI SRIDHARTA, . (2021) PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN ENTREPRENEURSHIP UNTUK SISWA KELAS TK B DI TKK PENABUR JAKARTA. Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Cover dll (1).pdf

Download (762kB)
[img] Text
Bab I (2).pdf

Download (633kB)
[img] Text
Bab II (1).pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
Bab III (1).pdf
Restricted to Registered users only

Download (442kB) | Request a copy
[img] Text
Bab IV (1).pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy
[img] Text
Bab V (1).pdf
Restricted to Registered users only

Download (128kB) | Request a copy
[img] Text
Daftar Pustaka (1).pdf

Download (461kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
lembar peenyataan.pdf

Download (128kB)
[img] Text
Lembaran Pernyataan Persetujuan Publikasi (1).pdf

Download (258kB)

Abstract

ABSTRACT The purpose of this study can be stated as follows producing an entrepreneurship learning model to improve K2 students’ critical thinking, creative thinking, communicating, and collaborating skills at PENABUR Christian Kindergarten Jakarta. Other things produce entrepreneurship learning models that are feasible and effective to be used to improve critical, creative thinking, collaboration, and communication skills in the K2 level at PENABUR Christian Kindergarten Jakarta. The method used is research and development by combining the Dick & Carey, and Rowntree models. Preliminary studies show learning and assignment sometimes improve critical, creative thinking, collaboration, and communication skills during distance learning. This happens because there is no entrepreneurship learning module. Research respondents were students from six schools of PENABUR Christian Kindergarten Jakarta. The research result shows that entrepreneurship learning can be developed either with Dick & Carey, and Rowntree. Models which produce activity modules for K2 students at PENABUR Christian Kindergarten. The model was validated by three experts and declared feasible. The other result of this research states that the entrepreneurship learning model is effective for improving K2 students’ critical thinking, creative thinking, communicating, and collaborating skills at PENABUR Christian Kindergarten Jakarta. Keywords: entrepreneurship learning model, critical, creative thinking, communication and collaboration skills, K2 student. ABSTRAK Tujuan penelitian ini dapat ialah menghasilkan model pembelajaran kewirausahaan untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis, berpikir kreatif, berkomunikasi, dan berkolaborasi siswa TK B di TK Kristen PENABUR Jakarta. Hal lainnya menghasilkan model pembelajaran kewirausahaan yang layak dan efektif digunakan untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis, kreatif, kolaborasi, dan komunikasi pada tingkat TK B di TK Kristen PENABUR Jakarta. Metode yang digunakan adalah penelitian dan pengembangan dengan menggabungkan model Dick & Carey, dan Rowntree. Studi pendahuluan menunjukkan pembelajaran dan tugas terkadang meningkatkan keterampilan berpikir kritis, kreatif, kolaborasi, dan komunikasi selama pembelajaran jarak jauh. Hal ini terjadi karena tidak adanya modul pembelajaran kewirausahaan. Responden penelitian adalah siswa dari enam sekolah TK Kristen PENABUR Jakarta. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran kewirausahaan dapat dikembangkan baik dengan model Dick & Carey, dan Rowntree. Model yang menghasilkan modul kegiatan untuk siswa TK B di TK Kristen PENABUR. Model tersebut divalidasi oleh tiga orang ahli dan dinyatakan layak. Hasil lain dari penelitian ini menyatakan bahwa model pembelajaran kewirausahaan efektif untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis, berpikir kreatif, berkomunikasi, dan berkolaborasi siswa TK B di TK Kristen PENABUR Jakarta. Kata kunci: model pembelajaran kewirausahaan, kritis, berpikir kreatif, keterampilan komunikasi dan kolaborasi, siswa TK B

Item Type: Thesis (Doktor)
Additional Information: 1. Prof. Dr. Erdawati, M.Pd. 2. Dr. Tjipto Sumadi, M.Si., M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Kualifikasi dan Profesionalitas Guru
Pendidikan > Media Pembelajaran
Pendidikan > Pendidikan > Pendidikan Anak
Divisions: PASCASARJANA > S3 Teknologi Pendidikan
Depositing User: Users 12913 not found.
Date Deposited: 14 Feb 2022 05:52
Last Modified: 14 Feb 2022 05:52
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/22417

Actions (login required)

View Item View Item