PENGEMBANGAN E-BOOK INTERAKTIF PADA MATERI KESEIMBANGAN LINGKUNGAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BIOLOGI SISWA SMK

VISDHA ERSITA, . (2022) PENGEMBANGAN E-BOOK INTERAKTIF PADA MATERI KESEIMBANGAN LINGKUNGAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BIOLOGI SISWA SMK. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER VISDHA.pdf

Download (531kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (271kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (527kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (479kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (428kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (197kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (262kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRAK VISDHA ERSITA. Pengembangan E-book Interaktif pada Materi Kesimbangan Lingkungan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa SMK. Skripsi, Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Jakarta. Januari 2022. Sumber belajar merupakan salah satu kebutuhan guru dalam proses pembelajaran. Perkembangan TIK membuat adanya inovasi-inovasi baru dalam pengembangan sumber belajar. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan sumber belajar berupa E-book interaktif bagi Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas X SMK Negeri 46 Jakarta. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan yang diadopsi dari model pengembangan Borg and Gall. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini diantaranya adalah lembar validasi media, angket respon dan tes hasil belajar. Berdasarkan uji coba media di lapangan, diperoleh hasil sebagai berikut: 1) Media yang dikembangkan sangat valid (baik) dengan hasil rata-rata angket validasi media oleh pakar sebesar 86,33%. 2) Hasil uji efektivitas e-book interaktif yang dikembangkan pada materi keseimbangan lingkungan dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik..Dari hasil tersebut, menunjukkan bahwa sumber belajar berupa e-book interaktif yang dikembangakan sangat layak untuk digunakan dalam menunjang kegiatan pembelajaran di kelas. Kata Kunci : E-book interaktif, hasil belajar, penelitian pengembangan, sumber belajar ABSTRACT VISDHA ERSITA. Development of Interactive E-book on Environmental Balance Materials to Improve Biology Learning Outcomes of Vocational High School Students. Thesis, Biology Education Study Program, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, State University of Jakarta. January 2022. Learning resources are one of the needs of teachers in the learning process. The development of ICT makes new innovations in the development of learning resources. This study aims to develop learning resources in the form of interactive E-books for Vocational High Schools (SMK). The subjects in this study were students of class X SMK Negeri 46 Jakarta. This type of research is development research which is adopted from the Borg and Gall development model. The instruments used in this study include media validation sheets, response questionnaires and learning outcomes tests. Based on media trials in the field, the following results were obtained: 1) The media developed was very valid (good) with an average media validation questionnaire by experts of 86.33%. 2) The results of the effectiveness test of interactive e-books developed on environmental balance material can improve student learning outcomes. From these results, it shows that learning resources in the form of interactive e-books that were developed are very feasible to be used in supporting learning activities in the classroom. Keywords: Interactive e-book, learning outcomes, learning resources, research development

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Ade Suryanda, S.Pd.,M.Si. ; 2). Dr. Mieke Miarsyah, M.Si.
Subjects: Sains > Sains, Ilmu Pengetahuan Alam
Divisions: FMIPA > S1 Biologi
Depositing User: Users 13423 not found.
Date Deposited: 25 Feb 2022 01:42
Last Modified: 25 Feb 2022 01:42
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/22609

Actions (login required)

View Item View Item