THE ALIGNMENT OF INTERPERSONAL TEXT LANGUAGE FUNCTIONS IN PODCASTS WITH THE STANDARD COMPETENCE OF ENGLISH LANGUAGE FOR JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS

HANUN NISRINA ARDANI, . (2022) THE ALIGNMENT OF INTERPERSONAL TEXT LANGUAGE FUNCTIONS IN PODCASTS WITH THE STANDARD COMPETENCE OF ENGLISH LANGUAGE FOR JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (478kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (875kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (471kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (932kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (272kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (867kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

This study aims to analyze the alignment of the interpersonal text language functions that occurred in podcasts with the standard competence of the 2013 curriculum to teach interpersonal texts for junior high school. This research is a descriptive qualitative study using the content analysis method. The study will be based on KI (Kompetensi Inti)/KD (Kompetensi Dasar) in Kurikulum 2013 proposed by the Indonesian Ministry of Education and Culture (2018) as the analysis framework to analyze the type of language function and expressions of interpersonal text used in the 15 podcasts. The result shows that all 15 podcasts provide 18 out of 21 language functions required in the standard competences of Interpersonal texts at Junior High level. The language functions occurring in all podcasts cover Greeting, Leave-taking, Extending Invitations, Expressing Gratitude, Complimenting, Asking Attention, Asking Opinions, Expressing Opinions, and so on. It means the podcasts fulfilled 85,7% of the standard competences and can be used as teaching materials in delivering knowledge of interpersonal text for Junior High School students. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis keselarasan fungsi bahasa pada teks interpersonal dalam podcast berdasarkan pada kompetensi dasar pelajaran Bahasa Inggris di kurikulum 2013 tingkat sekolah menengah pertama. Podcast yang dianalisis yaitu Learn English Podcast by British Council, Julie’s Library, dan Podcast in English. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif dengan menggunakan metode konten analisis. Penelitian ini mengacu pada KI (Kompetensi Inti)/KD (Kompetensi Dasar) dalam Kurikulum 2013 oleh Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan (2018) sebagai instrumen analisis dalam menganalisis fungsi kebahasaan dan ungkapan dalam teks interpersonal yang digunakan dalam 15 podcast. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kelima belas podcast mengandung 18 dari 21 fungsi kebahasaan yang dibutuhkan dalam kompetensi dasar teks interpersonal pada tingkat sekolah menengah pertama. Fungsi kebahasaan yang digunakan pada semua podcast yaitu Menyapa, Berpamitan, Mengajak, Mengucapkan Terima Kasih, Memuji, Meminta erhatian, Meminta Pendapat, Mengungkapkan Pendapat, dsb. Hal ini menunjukkan bahwa podcast-podcast tersebut memenuhi 85,7% fungsi bahasa dalam kompetensi dasar dan dapat digunakan sebagai materi ajar untuk siswa sekolah menengah pertama dalam mengajari teks interpersonal.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Imas Wahyu Agustina, M.Pd. 2). Prof. Dr. Ilza Mayuni, M.A.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 13857 not found.
Date Deposited: 07 Mar 2022 03:51
Last Modified: 07 Mar 2022 03:51
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/23462

Actions (login required)

View Item View Item