THE RELEVANCE OF ENGLISH SPEAKING MATERIALS TO THE SPEAKING NEEDS OF TEKNIK KOMPUTER DAN JARINGAN VOCATIONAL SECONDARY SCHOOL STUDENTS IN JAKARTA

RATU RINA WINDARTY, . (2015) THE RELEVANCE OF ENGLISH SPEAKING MATERIALS TO THE SPEAKING NEEDS OF TEKNIK KOMPUTER DAN JARINGAN VOCATIONAL SECONDARY SCHOOL STUDENTS IN JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
CHAPTER II LITERATURE REVIEW.pdf

Download (297kB)
[img] Text
CHAPTER III METHODOLOGY.pdf

Download (314kB)
[img] Text
CHAPTER IV FINDING AND DISCUSSION.pdf

Download (1MB)
[img] Text
CHAPTER I INTRODUCTION.pdf

Download (182kB)
[img] Text
ABSTRACT - RATU RINA WINDARTY.pdf

Download (154kB)
[img] Text
CV RATU RINA WINDARTY.pdf
Restricted to Registered users only

Download (157kB)
[img] Text
lembar pengesahan.pdf

Download (375kB)
[img] Text
CHAPTER V CONCLUSION AND RECOMMENDATION.pdf

Download (158kB)
[img] Text
COVER - RATU RINA WINDARTY.pdf

Download (51kB)
[img] Text
TABLE OF CONTENTS - RATU RINA WINDARTY.pdf

Download (160kB)
[img] Text
REFERENCES - RATU RINA WINDARTY.pdf

Download (64kB)

Abstract

Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengukur kesesuaian materi berbicara dengan kebutuhan berbicara siswa SMK jurusan Teknik Komputer dan Jaringan. Penelitian ini melibatkan 392 siswa dan 15 guru dari jurusan Teknik Komputer dan Jaringan di SMK di Jakarta, dan juga 4 praktisi. Metodologi yang digunakan dalam penelitian ini adalah survey dengan menerapkan empat instrumen, yaitu kuesioner, wawancara, observasi dan evaluasi materi. Dari data yang dikumpulkan melalui empat instrumen tersebut menunjukkan bahwa kegiatan belajar mengajar berbicara bagi siswa Teknik Komputer dan Jaringan tidak semuanya sesuai dengan kebutuhan berbicara siswa karena materi yang tersedia di dalam buku paket yang digunakan oleh kebanyakan guru dalam memberi materi kepada siswa hanya sesuai dengan standar kompetensi yang ada di silabus untuk kelas sebelas SMK dan dapat digunakan untuk membantu siswa untuk melalui ujian tengah dan akhir sekolah akan tetapi, materi berbicara yang spesifik berkaitan dengan Teknik Komputer dan Jaringan tidak tersedia didalam buku tersebut. Kemudian dari hasil itu dapat disimpulkan bahwa buku tersebut belum memenuhi kebutuhan siswa dalam mempersiapkan siswa agar dapat berkomunikasi dalam bahasa Inggris berkaitan dengan lingkungan kerja mereka nantinya karena materi yang tersedia didalam buku tersebut dibuat untuk siswa di semua jurusan di SMK sehingga materi yang disediakan dalam buku paket sangat terbatas untuk konteks Teknik Komputer dan Jaringan. This study aims to measure the relevance of English speaking materials to the students’ needs of speaking for Vocational Secondary School Students majoring in Teknik Komputer dan Jaringan. The samples of this study are 392 Teknik Komputer dan Jaringan students and 15 Teknik Komputer dan Jaringan English teachers in fifteen Vocational Secondary Schools in Jakarta, also 4 practitioners. The methodology used in this study is a survey technique by employing four instruments; questionnaire, interview, classroom observation and material evaluation by using objective analysis adapted from Hutchinson & Waters (1987). From the data collected through those instruments, the results showed that the speaking materials that were conducted in Teknik Komputer dan Jaringan were not completely relevant to the speaking students’ needs, as the English materials provided in the textbook that were used the most by the teachers were only relevant to English basic competences stated in syllabus for eleventh grade of vocational secondary school student and could be used to help the students to pass their mid and final school test, but specific speaking materials related to Teknik Komputer dan Jaringan were not provided in this textbook. It can be concluded that the textbook do not fulfill students’ need in preparing students to be able to communicate using English related to their future working life since the materials provided in the textbook was set for vocational secondary school students in general so, the materials were very limited to Teknik Komputer dan Jaringan context.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Ratna Dewanti, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 8922 not found.
Date Deposited: 11 May 2022 06:10
Last Modified: 11 May 2022 06:10
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/28110

Actions (login required)

View Item View Item