THE USE OF TRANSITION WORDS IN ENGLISH DEPARTMENT STUDENT’S SKRIPSI OF STATE UNIVERSITY OF JAKARTA

SYALDY PUTRA KAMIL, . (2015) THE USE OF TRANSITION WORDS IN ENGLISH DEPARTMENT STUDENT’S SKRIPSI OF STATE UNIVERSITY OF JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COMPLETE THESIS.pdf

Download (776kB)

Abstract

The purpose of this study is to analyse the use of transition words in Chapter 4 of students’ skripsi of English Department. This study is using content analysis as a research method. Twenty (20) of students’ skripsi were taken from English Department of State University of Jakarta to be investigated in this study. The data were thirteen (13) kinds of transition words as follow: addition, comparison, contrast, concession, exemplification, inference, summary, result, reformulation, time and sequence, and miscellaneous. The result shows that in twenty (20) English Department students’ skripsi were analysed, there were two thousand three hundred one (2301) transition words were found. From two thousand three hundred one (2301) transition words found they were as follow. Ninety four (94) usage of addition as transition to add something or idea in writings, five (5) usage of comparison as transition to comparing ideas in writings, one hundred fifty four (154) usage of contrast as transition to contrasting ideas in writing, one hundred seventy nine (179) usage of enumeration as transition to describing ideas in writing, one thousand three hundred twenty eight (1328) usage of concession as transition to emphasis the ideas in writings, seventy six (76) usage of exemplification as transition to giving examples in writings, once (1) usage of inference as transition to giving an assumption in writings, sixteen (16) usage of summary as trasnsition to summarize the ideas in writings, fourty (40) usage of result as transition to giving a conclusion in writings, twenty two (22) usage of reformulation as transition to reformulating ideas in writings, one hundred twenty four (124) usage of time and sequence as transition to mark important steps in writings, one hundred seventy four (174) usage of place/position as transition to mark a place or position in writings, and eighty eight (88) usage of miscellaneous as transition appropriate with the context. This study is expected to provide an input to English Department of State University of Jakarta about the use of transition words in English Department students’ skripsi. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kata-kata transisi yang digunakan didalam Bab 4 dalam skripsi mahasiswa oleh Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris. Studi ini menggunakan teknik analisa konten sebagai metode penelitian. Dua puluh (20) skripsi mahasiswa dari Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris diambil untuk diselidiki dalam penelitian ini. Datanya ialah tiga belas (13) jenis kata transisi sebagai berikut: addition, comparison, contrast, concession, exemplification, inference, summary, result, reformulation, time and sequence, dan miscellaneous. Hasil dari penelitian menunjukan didalam dua puluh (20) skripsi mahasiswa Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris yang dianalisis, terdapat dua ribu tiga ratus satu (2301) kata transisi ditemukan. Dari dua ribu tiga ratus satu (2301) kata transisi yang ditemukan terdiri dari sembilan puluh empat (94) kali addition digunakan sebagai kata transisi untuk menambahkan ide ke dalam penulisan, lima (5) kali comparison digunakan sebagai kata transisi untuk membandingkan ide dalam penulisan, seratus lima puluh empat (154) kali contrast digunakan sebagai kata transisi untuk membedakan ide dalam penulisan, seratus tujuh puluh sembilan (179) kali enumeration digunakan untuk menjabarkan ide dalam pnulisan, seribu tiga ratus dua puluh delapan (1328) kali concession digunakan untuk meyakinkan ide dalam penulisan, tujuh puluh enam (76) kali exemplification digunakan untuk memberikan contoh dalam penulisan, satu (1) kali inference digunakan untuk berasumsi dalam penulisan, enam belas (16) kali summary digunakan untuk meringkas didalam penulisan, empat puluh (40) kali result digunakan untuk menyimpulkan dalam penulisan, dua puluh dua (22) kali reformulation digunakan untuk merumuskan kembali ide didalam penulisan, seratus dua puluh empat (124) kali time and sequence digunakan untuk menandai fase atau langkah-langkah dalam penulisan, seratus tujuh puluh empat (174) kali place/position digunakan untuk menandai tempat dalam penulisan, dan delapan puluh delapan (88) kali miscellaneous digunakan berdasarkan konteksnya. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan masukan untuk Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris Universitas Negeri Jakarta tentang penggunaan kata-kata transisi dalam skripsi jurusan Bahasa Inggris siswa.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Ratna Dewanti, M. Pd. ; 2). Prof. Ilza Mayuni.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 8922 not found.
Date Deposited: 17 May 2022 05:47
Last Modified: 17 May 2022 05:47
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/28391

Actions (login required)

View Item View Item