CHAPTER |

INTRODUCTION

This chapter provides background of the study, problems of the study,

purposes of the study, limitations of the study, and the significance of the study.

1.1. Background of the Study

Founded in November 25th, 2000 by the Media Group, Metro TV was the
television company that provided a 24-hour news programs about the current
events happening in Indonesia and the world (History of Metro TV,
MetroTVNewscom). The company had a slogan Knowledge to Elevate, that was
intended to create a “Knowledge Based Society” by providing “enlightening
information to enhance the lives of the viewers” (Suryopratomo, 2010). Today,
Metro TV have become one of the largest media companies in Indonesia and has
had many achievements, such as becoming one of the most trusted television
channels in Indonesia according to the Edelman Trust Barometer survey in 2011
(Fauzan, 2014: 73), and receiving the Special Jury Prize at the 2011 Asia Pacific
Broadcasting Union (ABU) Prizes in New Delhi for the documentary programme

entitled Scholarship Ala Bajau (Indonesia Proud, 2011).

Beyond all the achievements, Metro TV had set up an agenda to influence
the viewers with its ideology, as media were used to “distribute power and
influence” (Hall and Morley, as cited in Baldwin, 2004: 89), which was reflected
through the visions and missions of Metro TV. One of which was to “promote the

nation's and country's advancement towards democratic atmosphere”. What the



company meant by “democratic atmosphere” was Metro TV wanted to influence
the viewers with the owner’s own perspective about democracy rather than the
democracy based on the nation’s ideology. Another example was the slogan
Knowledge to Elevate that indicated Metro TV would only provide knowledge
according to the values and ideology of the company. In other words, what
Suryopratomo (2010) meant by “enlightening information to enhance the lives of
the viewers” was the knowledge was intended to “enlighten” the viewers to follow
the political ideology of the company. By implenting the ideologies, Metro TV

“enhanced” its strategies to influence and control the lifes of the viewers.

Moreover, Metro TV was often used as the tool to express the political
orientation and activities of its owner, Surya Paloh. This can be seen from the fact
that the company recieved a warning from the Indonesian Broadcasting
Commission (KPI) because it frequently broadcasted the advertisements about the
National Democratic Party (Partai NasDem), a political party founded by Paloh
(The Jakarta Post, 2012). Another example was the coverage of Metro TV about
PSSI in 2011. As stated in Jakarta Post, Metro TV was warned alongside TV One
for the “alleged partial reporting” on the news about PSSI, where Metro TV
criticized its leader at the time, Nurdin Khalid, for his poor management, while
TV One defended Khalid and his management (The Jakarta Post, 2011). Both
examples showed the lack of objectivity of Metro TV, as the company
implemented the political ideologies of its owner and frequently took sides on

political matters.



There have been many studies that analyzed Metro TV. Umar Fauzan
(2014), for example, analyzed the hidden message of Metro TV news about the
Lapindo mudflow in his journal using the critical discourse analysis (CDA).
Fauzan stated that Metro TV had set up its ideologies within each broadcasted
news, by using strategies to “emphasize the bad things” and “de-emphasize the
good things” of the political rivals (Fauzan, 2014: 85). What Fauzan meant was
Metro TV has been used as a political tool to expose the negative aspects and not
to expose the good achievements of the political rivals. However, the study
conducted by Fauzan had one minor flaw. Fauzan failed to explain the reason why
Surya Paloh, the owner of Metro TV, wanted to use his television company to
create a negative representation of Bakrie and Lapindo. Fauzan did stress that
Paloh wanted to gain the highest power in Indonesia, by “fighting with the official
figures in Indonesia” (2014: 13). However, Fauzan failed to give further
explaination about the important reason why Paloh wanted to “fight” Bakrie in

order to gain that highest power.

On the other hand, a study from Aulia and Garnida (2014) analyzed the
exchange structure of the spoken language in a Metro TV programme called After
Hours. They concluded that the exchange structure, initiated by the “move of the
speaker” and later responded by the “addressee” (Stenstrom, 1994: 102), of After
Hours did not always align on the initiating-responsing theory by Stenstrom.
However, it did not interfere with the structure itself, as the initiations and the
responses still applied smoothly during the conversation (Aulia and Garnida,

2014: 90). The problem with this study was Aulia and Garnida failed to explain



why the exchange structure on the After Hours text was considered acceptable
eventhough it did not always align with the initiating-responsing theory, as the

audience could not understand the spoken words from the speaker (2014: 90).

One example to determine the production of news in Metro TV is the news
about Bali Nine, in particular the rejection of the clemency request. According to
various sources of media, the current Indonesian President, Joko Widodo, rejected
the final clemency request for Andrew Chan and Myuran Sukumaran, the leaders
of the Australian drug smuggling group in Bali called Bali Nine, insisting that
there would be “no clemency for convicts who committed narcotics-related
crimes” (Aritonang and Susanto, 2014). The two Australians were arrested in
2005 for smuggling 8.8 kg of heroin from Bali to Australia and were originally
scheduled for execution on that same year, charged under three sections of the
law, according to the head of the Bali Police (Moore, 2005). However, the charge
was constantly postponed, mostly due to the pressure from the Australian
government on this case, like the Australian Federal Police Commissioner Mick
Keelty who demanded the Indonesian police to hand over all evidence regarding
the case (Roberts, 2005), or the Australian Foreign Minister, Alexander Downer,
who forced the Indonesian goverment to grant clemency for the defendants

(ABCNews.com, 2006).

The situation changed after Jokowi, the nickname of Joko Widodo, was
elected as president and created a policy that gave death sentence penalty to drug
dealers and smugglers, claiming as an act of emergency to “fight drug abuse”

(The Jakarta Post, 2015). This “drug emergency state” policy was enacted because



Jokowi was concerned with the fact that there were more than fifty drug users
each day and around 4.2 million users were rehabilitated every year (Paath and
Pratiwi, 2015). Jokowi also concerned with how drug smugglers were able to
smuggle the drugs through legal government agencies (Antara News, 2014).
Another possible reason was Jokowi wanted to show some “results” and
“decissiveness” in order to fulfill the expectations from both the media and the
public about his commitment to eradicate drugs (Dominguez, 2015). Both Chan
and Sukumaran were scheduled as “the next group of prisoners to be put to
death”, after several drug dealers and smugglers were already executed and gained
negative reactions from the international world (BBC News, 2015). As the result,
several foreign countries, in particular Australia through its prime minister Tony
Abbott, had made some efforts to postpone the execution and grant the clemency
request, by giving statements on how both “defendants” were reformed characters
and deserved mercy (Roberts, 2015). However, Jokowi still insisted on rejecting
the clemency requests from Chan and Sukumaran, stating that drug convicts
didn’t deserve second chances as the victims killed by drugs couldn’t get a chance

to be rehabilitated (Bachelard and Rompies, 2015).

From the examples, it was clear that the media had different ways when
reporting news such as Bali Nine, as different media had different ideologies and
always took sides in response to matters such as Bali Nine. International media, in
particular Australian media, supported the effort of the Australian government to
postpone the execution of the two Australians, Chan and Sukumaran. Those

media showed their support by frequently referring Chan and Sukumaran as “two



Australians” or “two young Australians”, indicating that both of them were only
normal Australian citizens who deserved mercy from President Jokowi (BBC
News, 2015). Other examples included the article of the Sydney Morning Herald
which reported the effort of Tony Abbott to deny the execution of Australians
abroad, stressing phrases like “both men are remorseful” and “great efforts to
atone” (Allard and Topsfield, 2015), and the ABC News article that stated how
Abbott made an appeal to President Jokowi for informing that both men "deserve
mercy" and were “reformed characters” and by stating an interview with a relative
of the two Australians ” in order to gain sympathy from the readers and persuade
them to support the effort (Roberts, 2015). Aside from gaining supports, the
media also showed the dislike towards the decision and President Jokowi, such as
Dominguez in DW who put statement on how Jokowi “disappointed” the activists
of human rights by insisting to execute Chan and Sukumaran and how the
decision was only to prove the expectation of the media and public to Jokowi on

eradicating drugs (Dominguez, 2015).

On the other hand, most media companies in Indonesia showed their
supports with the decision to execute the defendants when reporting the news
about Bali Nine. Metro TV was among those media, as the company showed its
commitment to support the Jokowi adminstration in reporting news about Bali
Nine. For example, there was a headline of an Indonesia Now news entitled Rally
Ridicule Aussie PM Abbott (Effendi, 2015) which could represent the dislike of
both the company and most Indonesian people towards the statement from Abbott,

using words like “slamming” and “intervene” to indicate the dislike upon Abbott



and Australia. In addition, Metro TV kept using phrases like “drug convicts”,
“drug smugglers”, or even “drug criminals” when referring Chan and Sukumaran,
like the news about the rejection of clemency for Sukumaran where “drug
smugglers” and “drug criminals” were often used (Effendi, January 11th, 2015),
indicating that the company had acknowleged their status as suspects of drug
smuggling, thus showing the support of Metro TV to President Jokowi. Other
media companies also showed supports to the decision, such as Antara News that
showed several facts about the amount of drug users and the drug smuggling that
made Jokowi concerned (Antara News, 2014) and Jakarta Globe that reported the
commitment of Jokowi to eradicate drugs by showing no forgiveness in drug-
related cases and increasing the capacity for rehabilitation centers (Paath and

Pratiwi, 2015).

This study analyzed the production and consumption process of the Bali
Nine news in Metro TV, using the encoding and decoding theory by Stuart Hall
(1983). Hall stated that television programmes needed to be treated as the
“meaningful discourse” that consisted some codes. Those codes were being
encoded through the production of the programmes and then being decoded by the
audience in different ways they saw fit (Baldwin, 2004: 87). The same treatment
was conducted when analyzing the construction of the Bali Nine news in Metro
TV. Through encoding, the writer gained insight on how a media company such
as Metro TV constructed and processed a “raw” social event into a news worthy

with its visions and missions.



This study was also conducted by analyzing the videos about the Bali Nine
news on Indonesia Now, an English-speaking news programme by Metro TV. The
videos were taken from November 30th, 2014 to March 1st, 2015, the period
when President Jokowi announced the two Australian drug convicts as the next
group for execution and rejected their clemency request. The reason for choosing
the videos of Indonesia Now was because the programme provided the headlines
of the news that had happened in Indonesia and the world in a week, thus giving
an easier access to select a particular event that caught the viewer’s attention.
Moreover, the Indonesia Now programmes served as a representation for other
programmes in Metro TV and provided an insight on how Metro TV produced a

news from an event.

1.2. Problems of the Study

1. During the production process, how did Metro TV encode the meanings
within the Bali Nine news?

2. What side did Metro TV chose when covering the news about Bali Nine?

3. During the consumption of the news, how did the viewers decode the news

about Bali Nine in Metro TV?

1.3. Purposes of the Study

The purposes of this study were as follow:

1. To analyze how Metro TV encoded the meanings within the Bali Nine

news during the process of news production.



2. To analyze the political orientation of Metro TV during the coverage of
Bali Nine news.
3. To analyze how the viewers decoded the news about Bali Nine in Metro

TV during the process of news consumption.

1.4. Scope of the Study

The scope of the study was limited on the news regarding the Bali Nine
case. The study only focused on the construction of the Bali Nine news, in
particular the news about the death sentence penalty and the rejection of the
clemency request. The videos of the news were the videos dated from November
30th, 2014 to March 1st, 2015. The writer used the encoding and decoding theory

by Stuart Hall as its methodological and theoretical basis on this study.

1.5. Significance of the Study

The significance of this study was to give insight on how media companies
constructed and processed a news from social events happening in the society.
The study also helped the television viewers to understand the social and political
aspects encoded within the news. By understanding those aspects, the viewers
would be able to decode the news themselves and determine which position they

would take: the dominant-hegemonic, the negotiated, or the oppositional.



