PARAPHRASING STRATEGY IN THE ENGLISH DEPARTMENT STUDENTS’ SKRIPSI

FABYEN FEROZA, . (2017) PARAPHRASING STRATEGY IN THE ENGLISH DEPARTMENT STUDENTS’ SKRIPSI. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Bibliography.pdf

Download (442kB)
[img] Text
CHAPTER I.pdf

Download (273kB)
[img] Text
CHAPTER II.pdf

Download (393kB)
[img] Text
ABSTRAK-List of Tables.pdf

Download (1MB)
[img] Text
APPENDICES 2.pdf

Download (450kB)
[img] Text
CHAPTER III.pdf

Download (276kB)
[img] Text
CHAPTER IV.pdf

Download (526kB)
[img] Text
CHAPTER V.pdf

Download (148kB)
[img] Text
Cover.pdf

Download (128kB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi parafrase yang terdapat pada skripsi mahasiswa jurusan bahasa Inggris dan untuk mengetahui pemenuhan dari standar parafrase yang baik dari tiap skripsi.fokus penelitian ini dibatasi pada bagian kajian pustaka yang menjadi bagian paling banyak parafrase. Penelitian ini dilakukan di UNJ mulai dari bulan februari hingga juni. Data diambil dari empat skripsi mahasiswa bahasa Inggris yang lulus tahun 2016 dan 2017. Peneliti memilih 16 parafrase untuk diteliti. Parafrase yang terpilih dibandingkan terlebih dahulu dengan sumber asli yang dipakai mahasiswa sebelum kemudian dianalisis menggunakan teori Schuemann (2006); Kirszner (2008) tentang strategi parafrase yang terdiri atas: 1) Mengubah ke sinonim; 2) mengubah part of speech; 3) mengubah pola kalimat dari aktif ke pasif; (4) tetap menggunakan kata kunci yang sama dengan teks asli. Penelitian ini mengemukakan bahwa dari 16 parafrase yang terpilih, strategi yang paling sering digunakan adalah mengubah kata ke sinonim dengan persentase 100%. Strategi lainnya seperti mengubah part of speech sekitar 19% (3 parafrase), mengubah pola kalimat sekitar 56% (9 parafrase) dan strategi untuk tetap menggunakan kata kunci yang sama sekitar 44% (7 parafrase). Selain itu, hampir semua parafrase sudah memenuhi standar parafrase yang baik. Hasil menunjukkan bahwa kualitas dari parafrase mencapai 75% dengan kategori baik. This study aimed to know paraphrase strategy encountered students’ skripsi of English Department and to know the fulfillment of good paraphrase standard on students’ skripsi. The focus of this study is limited to the literature review section which contained the most paraphrased. This research took place in UNJ from February to June. The data was taken from four skripsi of English Department graduated year 2016 and 2017. The researcher selected 16 paraphrases. The selected paraphrase was then compared with the original text before it was finally analyzed using Schuemann (2006); Kirszner (2008)’s theory which the first stage using four paraphrase forming strategies: 1) changing its synonyms; 2) changing part of speech; 3) changing the sentence pattern from active to passive; 4) keep using keywords from the original text. The study revealed that of the 16 selected paraphrases, the most commonly used strategy was to change the synonyms with percentage 100% of 16 paraphrases. Other strategies such as changing the part of speech around (3 paraphrases) 19%, changing the order of active sentence to passive around (9 paraphrases) 56% and the strategy keep using the same keywords around (7) 44%. On the other hand, almost all paraphrases already fulfill the standard of good paraphrase. The result showed the quality of paraphrase reached 75% with good quality.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1) Dr. Ifan Iskandar, M.Hum
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: sawung yudo
Date Deposited: 25 May 2022 19:43
Last Modified: 25 May 2022 19:43
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/28996

Actions (login required)

View Item View Item