INTERACTIVE METADISCOURSE IN FINDINGS SECTION AND DISCUSSION SECTION OF INTERNATIONAL JOURNAL ARTICLES

NABILAH FILZAH NUR WIJAYA, . (2017) INTERACTIVE METADISCOURSE IN FINDINGS SECTION AND DISCUSSION SECTION OF INTERNATIONAL JOURNAL ARTICLES. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Nabilah Filzah Nur Wijaya.pdf

Download (2MB)

Abstract

Penelitian ini dilakukan untuk menginvestigasi penggunaan dan fungsi dari interactive metadiscourse pada bagian temuan dan pembahasan di dalam jurnal artikel internasional. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif, yang menggunakan desain deskriptif analisis. Konten analisis digunakan dalam penelitian ini sebagai metode untuk menganalisi kegunaan dari interactive metadiscourse yang dikemukakan oleh Hyland (2005) didalam 10 jurnal artikel dari The Journal of AsiaTEFL. Jurnal artikel yang di investigasi dipilih berdasarkan topik yang terkait dengan pengajaran Bahasa Inggris. Setelah data dianalisa, ditemukan 624 penggunaan dari interactive metadiscourse. Kelima penanda daripada interactive metadiscourse; Transitions, Frame Markers, Endhoporic Markers, Evidentials, dan Code Glosses, digunakan di semua jurnal artikel yang dianalisis. Kelima penanda mempunyai fungsinya masing-masing, namun secara fungsional berperan dalam membangun kebutuhan pembaca. Hasil dari penelitian ini mengindikasikan bahwa penulis dari jurnal-jurnal artikel tersebut memperhatikan keberadaan pembacanya. Karena itu, jurnal-jurnal artikel mereka ditulis secara komunikatif untuk mempermudah para pembacanya. The study was aimed to investigate the use and functions of interactive metadiscourse in Findings and Discussion sections of international journals articles. This study is a qualitative research, which employed descriptive analysis as the design. Content analysis was applied as a method in analyzing the use of interactive metadiscourse markers proposed by Hyland (2005) in 10 journal articles from The Journal of AsiaTEFL. The journals articles that were being investigated were chosen based on the topic related to pedagogy of English teaching. After analyzed the data, 624 occurrences of interactive metadiscourse were found. All five markers of interactive metadiscourse; Transitions, Frame Markers, Endhoporic Markers, Evidentials, and Code Glosses, are used in ten journal articles that were being analyzed. All five markers of interactive metadiscourse have its' function to organize a text, but each of them functionally works to construct the readers’ need. Result of this study indicates that writers of the journal articles aware of their readers’ existence. Therefore their journals articles are written in a communicative way to help the readers get through the text easily.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1) Nina Winda Cassandra, M,Pd 2) Dr. Hanip Pujianti
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: sawung yudo
Date Deposited: 26 May 2022 04:40
Last Modified: 26 May 2022 04:40
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/29074

Actions (login required)

View Item View Item