DESIGNING THE COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE (CEFR) FOR LANGUAGES BASED ENGLISH LISTENING TEST SPECIFICATIONS FOR S1 ENGLISH STUDY PROGRAM

ALI SATRI EFENDI, . (2016) DESIGNING THE COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE (CEFR) FOR LANGUAGES BASED ENGLISH LISTENING TEST SPECIFICATIONS FOR S1 ENGLISH STUDY PROGRAM. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (751kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (400kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (545kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (293kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (598kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (278kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (368kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

The Common European Framework of Reference (CEFR) for Languages provides a widespread foundation for the development of languages syllabuses, curriculum guidelines, assessments, and textbooks. This research aims to design appropriate CEFR for languages based English listening test specifications for S1 English Study Program. The Design and Development Research (DDR) acommodates this research to produce the models and principles guided by the design, development, and evaluation processes. The data of this research are standard competences, learning materials and lexicogrammar gathered from the seven universities existing syllabi of S-1 English Study Program and the CEFR documents of the European Association for Quality Language Services (EAQUALS). The writer conducts three phases: need analysis, where the writer analyses the existing syllabi of seven universities and compare them to the CEFR components, information gathering, and prototypical design. The result shows the seven universities position in A1 (9,74%), A2 (11,09%), B1 (7,36%), B2 (8,66%), C1 (5,94%), and C2 (0,60%) of CEFR levels. The result is a basis for the writer to design English listening test specifications that range from A1 to C1 divided into Basic Listening, Intermediate Listening, and Advanced Listening. The Regional Language Centre (RELC) Singapore table of specification becomes a reference for the writer to design the current English listening test specifications. The writer adapts IELTS as standardized test to determine the amount of sections, question types, number of items and time allocation. Keywords: CEFR for Languages, English Listening Assessment, Test of Specification. Common European Framework of Reference (CEFR) untuk bahasa menyediakan pondasi menyeluruh bagi pengembangan silabus, kurikulum, pedoman, penilaian dan buku pelajaran bahasa. Penelitian ini bertujuan untuk merancang spesifikasi tes keterampilan mendengarkan bahasa inggris berbasis CEFR untuk bahasa yang cocok untuk Program Bahasa Inggris S1. Metode Penelitian Rancangan dan Pengembangan mengakomodasi penelitian ini untuk menghasilkan model-model dan dasar-dasar yang diarahkan oleh proses rancangan, pengembangan dan penilaian. Data yang digunakan dalam penelitian ini antara lain kompetensikompetensi standar, materi belajar, dan tata bahasa yang dikumpulkan dari silabus tujuh universitas Program S1 Bahasa Inggris dan dokumen-dokumen CEFR dari European Association for Quality Language Services (EAQUALS). Penulis melakukan tiga fase penelitian berupa analisis kebutuhan, dimana penulis menganalisa silabus tujuh universitas dan membandingkannya dengan komponenkomponen CEFR, pengumpulan informasi, dan prototipe rancangan. Hasilnya menunjukkan posisi tujuh universitas di tingkat CEFR ada di A1 (9,74%), A2 (11,09%), B1 (7,36%), B2 (8,66%), C1 (5,94%), dan C2 (0,60%). Hasil tersebut merupakan dasar bagi penulis untuk merancang tes spesifikasi keterampilan mendengarkan bahasa inggris yang berkisar di tingkat A1 hingga C1 dan dibagi ke dalam Keterampilan Mendengarkan Dasar, Keterampilan Mendengarkan Menengah, dan Keterampilan Mendengarkan Tingkat Tinggi. Tabel spesifikasi milik Regional Language Centre (RELC) Singapura menjadi referensi bagi penulis untuk merancang spesifikasi tes keterampilan mendengarkan Bahasa Inggris yang ada di dalam penelitian ini. Penulis mengacu pada IELTS sebagai tes yang distandarkan untuk menentukan jumlah bagian, tipe pertanyaan, jumlah soal dan alokasi waktu.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1) Dr. Ifan Iskandar, M.Hum. 2) Dr. Ratna Dewanti, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Bahasa dan Kesusastraan > Tata Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 14617 not found.
Date Deposited: 06 Jun 2022 02:21
Last Modified: 06 Jun 2022 02:21
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/29764

Actions (login required)

View Item View Item