MEITYA WIRDASARI, . (2011) THE LANGUAGE OF COSMETICS ADVERTISEMENTS IN WOMEN’S MAGAZINE U. S. COSMOPOLITAN MAGAZINE. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
THE LANGUAGE OF COSMETICS ADVERTISEMENTS IN WOMEN’S MAGAZINE.pdf Download (3MB) |
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui bentuk bahasa dan fitur bahasa yang paling sering muncul pada iklan kosmetik di majalah Cosmopolitan versi Amerika dan untuk mengetahui tujuan atau fungsi tertentu di balik pemilihan bentuk dan fitur bahasa tersebut. Bentuk bahasa diklasifikasikan ke dalam kata, frase, klausa, kalimat, dan paragraf sedangkan fitur bahasa dikategorikan dalam tiga jenis yaitu fitur retoris, fitur leksikal, dan fitur sintaksis. Selain itu, tujuan lain dari penelitian ini adalah untuk mengetahui efek psikologis iklan kosmetik terhadap pembaca “bagaimana iklan kosmetik tersebut memengaruhi mereka” dalam memutuskan untuk membeli produk yang diiklankan yang dikategorikan ke dalam tiga jenis yaitu preservation, pride, dan pleasure. Hasil penelitian menunjukkan bahwa bentuk bahasa yang dominan yang sering digunakan dalam iklan kosmetik adalah kalimat. Fitur retoris yang dominan adalah pengulangan. Empat jenis fitur leksikal yang sering muncul adalah penggunaan verba monosilabis, penggunaan kata-kata positif (penggunaan kata sifat dan penggunan komparatif dan superlatif), penggunaan kata ganti “anda”, dan penggunaan kata-kata weasel sedangkan empat fitur sintaksis yang paling sering muncul adalah penggunaan kalimat tanya dan perintah, penggunaan kalimat pendek dan sederhana, penggunaan kalimat yang mengindikasikan waktu sekarang, dan penggunaan kalimat minor. Untuk efek psikologis, 65% reponden merasa bangga menggunakan produk yang diiklankan oleh orang terkenal (pride), 65% responden setuju bahwa sebagai wanita, mereka tertarik dengan iklan kosmetik yang menawarkan produk baru yang lebih baik atau terbaik (preservation), dan 90% wanita menyukai penggunaan bahasa iklan yang menjanjikan (pleasure). The importance of this study is to find out the most language forms and language features that frequently emerge in cosmetics advertisements in U. S. Cosmopolitan magazine and to find out the purposes or functions behind certain selection of the language forms and language features. The language forms are classified into word, phrase, clause, sentence, and paragraph while the language features are categorized into three types: rhetorical figures, lexical features, and syntactic features. In addition, the other significant of this study is to find out the psychological effects of cosmetics advertisements towards the readers which mean “how those ads affect them psychologically” in making decision to purchase the advertised products which categorize into preservation, pride, and pleasure. The result of the study shows that the dominant form of language that often used in cosmetics ads is sentence. The dominant rhetorical figure is repetition. The top four lexical features are the the use of monosyllabic verbs, the use of favorable words (adjectives and comparative and superlative degrees), the use of personal pronoun you, and the use of weasel words while the top four of syntactic features are the use of interrogative and imperative sentences, the use of short and simple sentences, the use of present tense, and the use of minor sentences. In addition, for the psychological effects issue, 65% respondents feel proud when they used cosmetics products endorsed by famous people, 65% women agree that as a woman, they are interested in cosmetics products which offer new product, better or best product, and 90% women like to be entertained by the use of language that promises indulgences.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1) Hasnini Hasra, M. Hum |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris Bahasa dan Kesusastraan > Sastra Inggris |
Divisions: | FBS > S1 Sastra Inggris |
Depositing User: | sawung yudo |
Date Deposited: | 26 Jun 2022 20:46 |
Last Modified: | 26 Jun 2022 20:46 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/30727 |
Actions (login required)
View Item |