RISA, . (2021) MODEL MEDIA PEMBELAJARAN BUKU SAKU UNTUK PEMBELAJARAN ILMU NAHWU BAGI MAHASISWA NON-PESANTREN (PENELITIAN PENGEMBANGAN DI PROGRAM STUDI PENDIDIKAN BAHASA ARAB UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (742kB) |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (445kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text
COVER.pdf Download (2MB) |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (403kB) |
|
Text
BAB II .pdf Restricted to Registered users only Download (694kB) |
|
Text
BAB I.pdf Download (513kB) |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan media pembelajaran buku saku pembelajaran nahwu untuk mahasiswa non pesantren. Hasil pengembagan dari buku ajar ini terdiri dari 24 BAB yang diringkas dari buku nahwu 1 dan 2. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode pengembangan berdasarkan model ADDIE (Analyze,Design,Develop,Implement,Evaluate). Peneliti melakukan 5 langkah sebagai berikut : (1) Analisis (Analyze), Analisis kebutuhan dari mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab semester 2 dan 4 terhadap pembelajaran nahwu. (2) Desain (Design), Peneliti melakukan studi pendahuluan dan merancang produk yang disesuaikan dengan media pembelajaran buku saku pembelajaran nahwu. (3) Pengembangan (Develoment) (4) Implementasi (Implement) (5) Evaluasi (Evaluate). Penilaian produk dilakukan oleh ahli materi dan ahli media. Kemudian dai ahli materi diperoleh rerata presentase skor 89,3% yang termasuk ke dalam kategori Sangat Layak. Dan ahli media diperoleh rerata presentase skor 80,1% yang termasuk ke dalam kategori Sangat Layak. Dan dari percobaan mahasiswa diperoleh rerata presentase skor 89,8% yang ermasuk ke dalam kategori Sangat Layak. Dengan demikian maka media pembelajaran buku saku pembelajaran nahwu untuk mahasiswa non pesantren cocok digunakan sebagai media pembelajaran This study aims to produce learning media for nahwu learning pocket books for non-Islamic boarding school students. The results of the development of this textbook consist of 24 chapters which are summarized from nahwu books 1 and 2. The method used in this study is a development method based on the ADDIE model (Analyze, Design, Develop, Implement, Evaluate). Researchers carried out 5 steps as follows: (1) Analysis (Analyze), Analysis of the needs of Arabic Language Education students in semester 2 and 4 on nahwu learning. (2) Design. The researcher conducts a preliminary study and designs a product that is adapted to the nahwu learning pocket book learning media. (3) Development (Develoment) (4) Implementation (Implement) (5) Evaluation (Evaluate). Product assessment is carried out by material experts and media experts. Then from material experts, the average percentage score was 89.3% which was included in the Very Eligible category. And media experts obtained an average score percentage of 80.1% which is included in the Very Eligible category. And from the student experiment, the average percentage score was 89.8% which was included in the Very Eligible category. Thus, the learning media for nahwu learning pocket books for non-Islamic boarding school students is suitable for use as learning media.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). DR.Mohamad Sarip,MA. ; 2). Hendrawanto,M.Pd,MA. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Arab |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Arab |
Depositing User: | Users 14626 not found. |
Date Deposited: | 28 Jun 2022 02:45 |
Last Modified: | 28 Jun 2022 02:45 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/30752 |
Actions (login required)
View Item |