DESIGNING ICT COMPETENCES-INTEGRATED SYLLABUSES OF ENGLISH COURSES FOR TEACHER TRAINING PROGRAM OF SEKOLAH ALAM CIKEAS

MAISYAFRIANA, . (2021) DESIGNING ICT COMPETENCES-INTEGRATED SYLLABUSES OF ENGLISH COURSES FOR TEACHER TRAINING PROGRAM OF SEKOLAH ALAM CIKEAS. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Thesis Maisyafriana PMPBI Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (672kB)
[img] Text
Thesis Maisyafriana PMPBI Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (367kB)
[img] Text
Thesis Maisyafriana Cover.pdf

Download (335kB)
[img] Text
Thesis Maisyafriana Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Thesis Maisyafriana PMPBI Bab 1.pdf

Download (126kB)
[img] Text
Thesis Maisyafriana PMPBI Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (91kB)
[img] Text
Thesis Maisyafriana PMPBI Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (218kB)
[img] Text
Thesis Maisyafriana PMPBI Referensi.pdf

Download (152kB)

Abstract

Karena teknologi infromasi dan komunikasi (TIK) saat ini sangat penting dan digunakan dalam hampir semua bidang kehidupan, termasuk pendidikan, maka penelitian ini menerapkan penggunaan kompetensi TIK dalam mendesain silabus. Menyediakan kesempatan pengembangan profesi yang efektif untuk guru tidak hanya memberikan pembelajaran yang positif untuk siswa tapi juga secara tidak langsung juga meningkatkan performa sekolah/institusi serta berkontribusi pada perkembangan individu guru. Mempersiapkan kursus bahasa Inggris untuk program pelatihan guru yang mengacu pada CEFR merupakan salah satu cara yang dapat diterapkan oleh sekolah untuk meningkatkan kemampuan berbahasa Inggris guru yang kemudian diikuti oleh peningkatan performa mereka. Tujuan dari penelitian ini ada untuk mendesain silabus untuk kursus bahasa Inggris tersebut. Untuk mendesain silabus, diawali dengan menganalisis kebutuhan dari peserta dan menentukan tujuan lalu mendesain silabus untuk kursus tersebut berdasarkan pada analisis kebutuhan. Penelitian ini juga menggunakan Riset Desain dan Pengembangan yang dadaptasi dari konsep Cunningham (Gall, Gall, & Borg, 2003), hasil akhirnya adalah silabus kursus bahasa Inggris yang terintegrasi dengan kompetensi TIK untuk program Pelatihan Guru Sekolah alam Cikeas yang terdiri dari tingkat Pemula 1 dan 2 serta tingkat Menengah 1 dan 2. Silabus yang diusulkan setara dengan tingkat A1-B2 CEFR dan mengintegrasikan kompetensi TIK dan tiap komponen silabusnya. Selanjutnya integrasi kompetensi TIK dalam silabus mengacu pada UNESCO Kerangka kerja kompetensi TIK untuk guru tahun 2018 yang terdiri dari 3 tingkat pengembangan guru yaitu, Knowledge Acquisition, Knowledge Deepening dan Knowledge Creation. Considering information and communication technology (ICT) has become so essential and used in all field of life, including education, this study employed the utilization of ICT competences in designing the syllabuses. Providing effective professional development opportunities for teachers do not only give positive instructional for students but also will indirectly enhance performance of a school/institution, as well as contribute to the teacher’s individual development. Preparing English Course for Teacher Training Program which refer to Common Eropean Framework fo Reference for languages is one way that a school can employ to improve the teachers’ English proficiency which will be followed by enhancing their performances. The purpose of this study is to design syllabuses of the English course. To design the syllabuses, the researcher initially analyzed the needs of the trainees and determine the goals and design the syllabuses of the course based on the need analysis. Adjusting of Cunningham’s concept (Gall, Gall, & Borg, 2003), this research employed Design and Development Research (DDR). It produced a set of ICT competences- integrated syllabuses of English courses for Teacher Training Program of Sekolah Alam Cikeas which consisted of Beginner 1 and 2 and Intermediate 1 and 2 level. The proposed syllabuses are in line with level A1-B2 CEFR and integrate ICT competences in each components of syllabus. Furthermore, the ICT integration in the designed syllabuses refered to UNESCO ICT Competency Framework for Teachers 2018 which consists of three levels o teacher’s development, Knowledge Acquisition, Knowledge Deepening and Knowledge Creation

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Dr. Ratna Dewanti, M.Pd ; 2). Dr. Darmarhusni, M.A.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 14626 not found.
Date Deposited: 28 Jun 2022 03:31
Last Modified: 28 Jun 2022 03:31
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/30819

Actions (login required)

View Item View Item