The Assessment of English Receptive Skills A Case Study of 2nd Year Students of English Department of State University of Jakarta

RISFI ADITYA, . (2010) The Assessment of English Receptive Skills A Case Study of 2nd Year Students of English Department of State University of Jakarta. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
CHAPTER 1.pdf

Download (105kB)
[img] Text
CHAPTER 2.pdf

Download (154kB)
[img] Text
CHAPTER 3.pdf

Download (101kB)
[img] Text
CHAPTER 4.pdf

Download (385kB)
[img] Text
CHAPTER 5.pdf

Download (93kB)
[img] Text
cover.pdf

Download (26kB)
[img] Text
LEMBAR PENGESAHAN.pdf

Download (10kB)
[img] Text
ABSTRAK.pdf

Download (72kB)

Abstract

Penelitian ini dilaksanakan di Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris Universitas Negeri Jakarta dan dilakukan sejak Mei 2010 sampai Juni 2010. Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan penilaian yang dilakukan pada kemampuan mendengar dan membaca mahasiswa dan juga untuk mengetahui bagaimana respon mahasiswa terhadap penilaian pada kemampuan mendengar dan membaca. Penilaian dalam suatu proses belajar berkaitan erat dengan materi yang disampaikan dan kegiatan-kegiatan belajar yang dilakukan di dalam kelas. kedua hal tersebut seharusnya terdefinisikan dengan jelas pada rancangan mata kuliah. Tetapi terkadang materi dan kegiatan belajar yang ada di kelas tidak mencerminkan apa yang terdapat pada rancangan mata kuliah. Untuk itu, penelitian ini mencoba menganalisis bagaimana dosen menerapkan rancangan mata kuliah tersebut di dalam kelas. Penelitian ini menggunakan studi kasus sebagai metode pendekatannya dan dokumen analisis serta wawancara sebagai instrumennya. Dokumen yang dianalisa adalah rancangan mata kuliah dan juga instrumen penilaian yang diberikan pada saat tes. Responden dari penelitian ini adalah 48 mahasiswa dari enam mata kuliah, yaitu Listening 1, Listening 2, Listening 3, Reading 1, Reading 2 dan Reading 3. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan mendengar mahasiswa dinilai dengan menggunakan understanding literal meanings tasks. Sementara kemampuan membaca mahasiswa dinilai dengan menggunakan kegiatan interactive reading dan extensive reading. Peneliti juga menganalisis respon mahasiswa terhadap proses penilaian. Hasilnya menunjukkan 95.83% responden menyatakan bahwa materi penilaian pada kemampuan mendengar sesuai dengan materi yang diberikan di kelas. Namun hanya 70.83% responden yang menyatakan bahwa materi yang dilakukan di kelas sesuai dengan yang tertera di SAP. 91.67% responden menyatakan bahwa materi penilaian pada kemampuan membaca sesuai dengan materi dan kegiatan yang diberikan di kelas. Namun hanya 70.83% responden yang menyatakan bahwa materi yang dilakukan di kelas sesuai dengan yang tertera di SAP. ***** This study were conducted at English Department of State University of jakarta. This study were conducted in May 2010 until June 2010. This study is aiming at describing the assessment of listening and reading skills and also figure out the students’ responses on the assessment of listening and reading skills. The assessment is closely related to the learning materials and learning activities conducted in classroom. Those things should be clearly defined in the course outline. But sometimes the learning materials and learning activities given in the classroom do not implement what stated in the course ouline. For that reason, this study tries to analyze on how the teachers implement the course outline. This study uses a case study as the approach and document analysis and interview as the instrumen. The documents analyzed are the course outlines and the instrument of the test used. Respondents of this study are 48 students of six courses; Listening 1, Listening 2, Listening 3, Reading 1, Reading 2 and Reading 3. The result of the study shows that the listening skills are assessed by using understanding of literla meaning tasks, while the reading skills are assessed by using interactive reading and extensive reading tasks. The researchers also analyzed the student responses to the assessment process. The results showed 95.83% of respondents said that the test materials on listening skills are in accordance with the materials provided in class. However, only 70.83% of respondents stating that the materials undertaken in class as stated in the SAP. 91.67% of respondents stated that the test materials on the reading assessment in accordance with materials provided in class. However, only 70.83% of respondents stating that the materials undertaken in class as stated in the SAP.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Ifan Iskandar, M. Hum
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 14685 not found.
Date Deposited: 18 Aug 2022 03:25
Last Modified: 18 Aug 2022 03:25
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/32658

Actions (login required)

View Item View Item