ENGLISH LEARNING EXPERIENCES TO SUPPORT PUPILS’ ENGLISH COMPETENCE IN THE CLASSROOM CONTEXT: A CASE STUDY AT PRIMARY SCHOOLS WHICH HAVE IMPLEMENTED SCHOOL BASED CURRICULUM

CITRA RAHAYU SETYOWATI, . (2009) ENGLISH LEARNING EXPERIENCES TO SUPPORT PUPILS’ ENGLISH COMPETENCE IN THE CLASSROOM CONTEXT: A CASE STUDY AT PRIMARY SCHOOLS WHICH HAVE IMPLEMENTED SCHOOL BASED CURRICULUM. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
CITRA RAHAYU SETYOWATI (2215051334) - SKRIPSI.pdf

Download (613kB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menginvestigasi pengalaman belajar siswa kelas empat dalam berbahasa Inggris sebagai bahasa asing selama proses pembelajaran di dalam kelas. Aktivitas pembelajaran dikelas digunakan sebagai data utama untuk dideskripsikan dan dianalisis untuk mengungkap pengalaman belajar siswa. Penelitian ini dilakukan di SDN Pisangan Timur 03 dan 05, SDN Pesanggrahan 06 Petang, serta SDN Cipinang Muara 14 Pagi, Jakarta dari Februari sampai Juni 2009. Metode yang diterapkan adalah studi kasus. Data diperoleh dari pengamatan; untuk mendapatkan data faktual terhadap jenis jenis pengalaman belajar siswa, studi dokumen, dan wawancara guru; sebagai informasi tambahan ketika guru merencanakan pengalaman belajar. Data ditemukan bahwa pengalaman belajar yang diperoleh oleh murid selama proses belajar bahasa Inggris adalah dalam mengucapkan salam, pengucapan kata-kata, mengerti penjelasan, deskripsi dan instruksi guru, mengeja serta menampilkan sebuah dialog. Kompetensi bahasa Inggris yang diperoleh dari pengalaman belajar siswa selama proses belajar adalah dari bahasa lisan. Hal ini dapat disimpulkan keempat sekolah tersebut sangat diasumsikan sudah tahu bahwa pembelajaran bahasa Inggris kepada murid di sekolah dasar ditekankan dalam teks lisan. Hal ini sesuai dengan tujuan mata pelajaran bahasa Inggris yang dinyatakan dalam Standar Isi Kurikulum Muatan Lokal Jakarta 2006. The purpose of this study is to investigate fourth graders’ learning experiences in using English as foreign language during the learning process in classroom context. English classroom activities are used as the main data in this study; the activities were described and analysed to reveal pupils’ learning experiences. The study was done in SDN Pisangan Timur 03 and 05, SDN Pesanggrahan 06 Petang, and SDN Cipinang Muara 14 Pagi, Jakarta from February to June, 2009. This study was conducted by employing the case study. The data were gained from observation; to obtain factual data kinds of pupils’ learning experiences; and teachers’ interview; as additional information of the learning experiences planning. Data was found that the learning experiences that acquired by the pupils during the learning processes are greeting, pronouncing, understanding teacher’s explanation, description and instruction also spelling and performing a dialog. The English competence that was supported by learning experience gained during the learning process is in spoken text. It can be concluded that all four schools strongly assumed have known that learning English to pupils at Elementary school is emphasized in spoken text. It is appropriate with the purpose of English subject which is stated in Standar Isi Kurikulum Muatan Lokal Jakarta 2006.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dra. Sri Sumarni, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Bahasa dan Kesusastraan > Sastra Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 14614 not found.
Date Deposited: 19 Aug 2022 07:45
Last Modified: 19 Aug 2022 07:45
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/32820

Actions (login required)

View Item View Item