VIDEO PEMBELAJARAN FISIKA MENGGUNAKAN APLIKASI POWTOON PADA MATERI FLUIDA DINAMIS KELAS XI

SARAH AULIA, . (2022) VIDEO PEMBELAJARAN FISIKA MENGGUNAKAN APLIKASI POWTOON PADA MATERI FLUIDA DINAMIS KELAS XI. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (805kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (212kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (465kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (457kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (120kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (196kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan video pembelajaran Fisika menggunakan aplikasi Powtoon yang cocok digunakan sebagai media pembelajaran siswa kelas XI tentang Fluida Dinamis. Manfaat penelitian ini diharapkan dapat memudahkan dan mengarahkan siswa selama proses pembelajaran. Metode penelitian yang digunakan adalah metode Research and Development (R&D) dengan model Thiagarajan yaitu Model Four-D. Langkah ini terdiri dari empat tahap yaitu mendefinisikan dan mengumpulkan berbagai informasi terkait produk yang akan dikembangkan, merancang video pembelajaran Powtoon, mengembangkan video pembelajaran Powtoon, dan menyebarluaskan video pembelajaran Powtoon. Hasil survei analisis kebutuhan dengan total 64 siswa kelas XI SMAN Jakarta, 68,8% menyatakan tertarik mempelajari Fisika menggunakan video pembelajaran dan sebanyak 64,1% merasa pembelajaran Fisika menggunakan video lebih mudah dipahami. Dari hasil survei mengenai aplikasi Powtoon, 57,7% responden tertarik untuk belajar Fisika menggunakan video yang dibuat menggunakan aplikasi Powtoon. Kelayakan video pembelajaran Powtoon sebagai media pembelajaran Fluida Dinamis divalidasi oleh ahli media, ahli materi, dan ahli pembelajaran menggunakan instrumen uji validasi. Hasil akhir dari penelitian ini berupa video pembelajaran Fisika menggunakan aplikasi Powtoon pada materi Fluida Dinamis kelas XI SMA. The purpose of this research is to develop a Physics learning video using the Powtoon application which is suitable for use as a learning medium for class XI students about Dynamic Fluids. The benefits of this research are expected to facilitate and direct students during the learning process. The research method used the Research and Development (R&D) method by the Thiagarajan model, namely the Four-D Model. This step consists of four stages: defining and collecting various information related to the product to be developed, designing Powtoon learning videos, developing Powtoon learning videos, and disseminating Powtoon learning videos. The results of the needs analysis survey with a total of 64 students of class XI SMAN Jakarta, 68.8% said they were interested in learning Physics using learning videos and as many as 64.1% felt that learning Physics using videos was easier to understand. From the survey results regarding the Powtoon application, 57.7% of respondents are interested in learning Physics using videos made using the Powtoon application. The feasibility of the Powtoon learning video as a Dynamic Fluids learning medium was validated by media experts, material experts, and learning experts using a validation test instrument. The final result of this research is a Physics learning video using the Powtoon application on Dynamic Fluids material for class XI SMA.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Esmar Budi, M.T. 2). Dr. Ir. Vina Serevina, M.M.
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Sains > Fisika
Divisions: FMIPA > S1 Pendidikan Fisika
Depositing User: Users 14784 not found.
Date Deposited: 23 Aug 2022 07:08
Last Modified: 23 Aug 2022 07:08
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/33122

Actions (login required)

View Item View Item