EFEKTIFITAS PROGRAM MUTABA'AH YAUMIYYAH DALAM MEMBENTUK RELIGIOSITAS SISWA KELAS XII (STUDI KASUS: SMKN 48 JAKARTA)

SUCI HADIYATNI PUTRI, . (2022) EFEKTIFITAS PROGRAM MUTABA'AH YAUMIYYAH DALAM MEMBENTUK RELIGIOSITAS SISWA KELAS XII (STUDI KASUS: SMKN 48 JAKARTA). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (505kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (358kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (425kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (266kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (303kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (130kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (714kB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis program Mutaba’ah Yaumiyyah serta efektifitasnya dalam membentuk religiositas siswa kelas XII yang dirinci kembali menjadi tiga bagian dimensi religiositas, serta menjelaskan faktor pendukung dan penghambat program Mutaba’ah Yaumiyyah dengan studi kasus di SMKN 48 Jakarta. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif deskriptif dengan menggunakan pendekatan studi kasus yang mendeskripsikan secara detail dan sesuai dengan temuan di lapangan mengenai program Mutaba’ah Yaumiyyah pada siswa kelas XII di SMKN 48 Jakarta. Sumber data diperoleh dari hasil kuesioner, wawancara, dan kajian pustaka. Penyebaran kuesioner dan wawancara kepada seluruh siswa kelas XII dilakukan pada bulan Maret-April Tahun 2022. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori tentang efektifitas, Mutaba’ah Yaumiyyah dan religiositas. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa program Mutaba’ah Yaumiyyah sudah efektif dalam membentuk religiositas siswa kelas XII di SMKN 48 Jakarta. Hasil tersebut dapat dilihat dari dapat dibuktikan dari terpenuhinya keempat aspek efektifitas dalam teori menurut Asnawi Sujud, dan pada hasil kuosioner yang menunjukkan bahwa adanya pembentukkan religiositas pada dimensi praktik agama, pengetahuan agama, serta dimensi konsekuensi atau pengamalan sosial yang cenderung naik dari sebelum adanya program Mutaba’ah Yaumiyyah, sehingga tercapainya tujuan atau kondisi ideal yaitu melatih kebiasaan siswa dalam beribadah sehari-hari. Terdapat beberapa faktor dalam menerapkan Mutaba’ah Yaumiyyah ini, diantaranya faktor pendukung dan penghambat yang berasal dari internal maupun eksternal. ***** This study aims to describe and analyze the Mutaba'ah Yaumiyyah program and its effectiveness in shaping the religiosity of class XII students which is re- detailed into three parts of the religiosity dimension, as well as explain the supporting and inhibiting factors of the Mutaba'ah Yaumiyyah program with a case study at SMKN 48 Jakarta. This research uses a descriptive type of qualitative research using a case study approach that describes in detail and in accordance with the findings in the field regarding the Mutaba'ah Yaumiyyah program in class XII students at SMKN 48 Jakarta. Data sources were obtained from the results of questionnaires, interviews, and literature reviews. The distribution of questionnaires and interviews to all class XII students was carried out in March-April 2022. The theories used in this study are theories about effectiveness, Mutaba'ah Yaumiyyah and religiosity. The results of this study show that the Mutaba'ah Yaumiyyah program has been effective in shaping the religiosity of class XII students at SMKN 48 Jakarta. These results can be seen from the fulfillment of the four aspects of effectiveness in theory according to Asnawi Sujud, and in the questionnaire results which show that there is a formation of religiosity on the dimensions of religious practice, religious knowledge, as well as the dimensions of consequences or social practice that tend to rise from before the mutaba'ah Yaumiyyah program, so as to achieve the ideal goal or condition, namely training students' habits in daily worship. There are several factors in implementing this Mutaba'ah Yaumiyyah, including supporting and inhibiting factors that come from internal and external.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Firdaus Wajdi, S.Th.I., MA., Ph.D. ; 2). Khairil Ihsan Siregar, Lc., MA.
Subjects: Filsafat, Psikologi & Agama > Islam (Ajaran Islam dan pendidikan Islam)
Divisions: FIS > S1 Ilmu Agama Islam
Depositing User: Users 15925 not found.
Date Deposited: 13 Sep 2022 03:09
Last Modified: 13 Sep 2022 03:09
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/34769

Actions (login required)

View Item View Item