PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN BERBASIS PENDEKATAN KONTEKSTUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS I SEKOLAH DASAR

RURI TRIA ASTIKA, . (2022) PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN BERBASIS PENDEKATAN KONTEKSTUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS I SEKOLAH DASAR. Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
1. COVER (1)_compressed.pdf

Download (509kB)
[img] Text
2. BAB I.pdf

Download (323kB)
[img] Text
3. BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (644kB) | Request a copy
[img] Text
4. BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (419kB) | Request a copy
[img] Text
5. BAB IV_compressed.pdf
Restricted to Registered users only

Download (655kB) | Request a copy
[img] Text
6. BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (129kB) | Request a copy
[img] Text
7. DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (343kB)
[img] Text
8. LAMPIRAN-LAMPIRAN_compressed_compressed.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Media pembelajaran yang efektif adalah video pembelajaran konteksual yang dapat meningkatkan hasil belajar matematika sesuai dengan kebutuhan siswa kelas I Sekolah Dasar. Penggunaan media pembelajaran pada proses pembelajaran selama ini belum optimal. Guru merasa kesulitan dalam menyampaikan konsep matematika sehingga membutuhkan media pembelajaran yang dapat membantu guru dalam menjelaskan kepada siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangan video pembelajaran yang berfokus untuk mengingkatkan hasil belajar matematika siswa kelas I Sekolah Dasar di Kota Palembang. Penelitian menggunakan model pengembangan Hannafin and Peck. Teknik pengumpulan data menggunakan angket (kuesioner) dan tes. Data hasil validasi ahli dianalisis dengan menggunakan rumus Content Validity Ratio (CVR). Hasil penelitian didapat: 1) video pembelajaran berbasis pendekatan kontekstual berbentuk Compact Disk. Video pembelajaran didesain untuk mempermudah guru menjelaskan materi sehingga hasil belajar matematika meningkat. 2) Data kuantitatif menunjukkan rata-rata penilaian dari ahli materi, ahli media, dan ahli bahasa sebesar 4.72. Data kualitatif menjelaskan bahwa nilai mengindikasi bahwa video pembelajaran yang dikembangkan adalah layak. 3) Berdasarkan hasil uji efektifitas, video pembelajaran berbasis pendekatan kontekstual menggunakan kelas eksperimen dan kontrol dalam meningkatkan hasil belajar matematika diperoleh N-gain sebesar 57.70 dengan kategori “cukup efektif”. Berdasarkan data ini terbukti bahwa video pembelajaran berbasis pendekatan kontekstual cukup efektif meningkatkan hasil belajar matematika di sekolah dasar dibandingkan dengan kelas yang tidak menggunakan video pembelajaran. ******** Abstract An effective learning media is a contextual learning video that can improve mathematics learning outcomes according to the needs of first grade elementary school students. The use of learning media in the learning process so far has not been optimal. Teachers find it difficult to convey mathematical concepts so they need learning media that can help teachers explain to students. This study aims to develop a learning video that focuses on improving the mathematics learning outcomes of first grade elementary school students in Palembang City. The research uses the Hannafin and Peck development model. Data collection techniques using a questionnaire (questionnaire) and tests. The expert validation data were analyzed using the Content Validity Ratio (CVR) formula. The results obtained: 1) learning videos based on a contextual approach in the form of Compact Disk. Learning videos are designed to make it easier for teachers to explain the material so that mathematics learning outcomes increase. 2) Quantitative data shows the average assessment of material experts, media experts, and linguists is 4.72. Qualitative data explains that the value indicates that the learning video developed is feasible. 3) Based on the results of the effectiveness test, the learning video based on the contextual approach using experimental and control classes in improving mathematics learning outcomes obtained an N-gain of 57.70 with the category "quite effective". Based on this data, it is proven that the learning video based on the contextual approach is quite effective in improving mathematics learning outcomes in elementary schools compared to classes that do not use learning videos. Keywords: video learning, contextual teaching and learning approach, mathematics learning outcomes

Item Type: Thesis (Doktor)
Additional Information: 1). Prof. I Made Astra, M.Si. ; 2.). Dr. Makmuri, M.Pd
Subjects: Pendidikan > Pendidikan
Pendidikan > Pendidikan > Pendidikan Anak
Divisions: PASCASARJANA > S3 Pendidikan Dasar
Depositing User: Users 15671 not found.
Date Deposited: 06 Sep 2022 01:18
Last Modified: 06 Sep 2022 01:23
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/35026

Actions (login required)

View Item View Item