COLLABORATIVE LEARNING-INTEGRATED AND MICROLEARNING-BASED ENGLISH LEARNING MATERIALS OF READING FOR THE EIGHTH GRADERS OF MILD INTELLECTUALLY DISABLED STUDENTS

GWI WIDAYANI, . (2022) COLLABORATIVE LEARNING-INTEGRATED AND MICROLEARNING-BASED ENGLISH LEARNING MATERIALS OF READING FOR THE EIGHTH GRADERS OF MILD INTELLECTUALLY DISABLED STUDENTS. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf.pdf

Download (264kB)
[img] Text
BAB 2.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (469kB) | Request a copy
[img] Text
Bab 3.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (366kB) | Request a copy
[img] Text
Bab 4.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
Bab 5.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (181kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf.pdf

Download (320kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Pembelajaran berbasis mikro telah banyak digunakan di berbagai area khususnya pendidikan. Berbagai materi dirancang dengan menggunakan basis mikro dan terbukti mampu meningkatkan motivasi siswa dalam belajar. Namun belum ada bahan ajar berbasis pembeajaran mikro yang ditujukan untuk siswa tuna grahita khususnya untuk mengajar keterampilan membaca dalam Bahasa Inggris. Selain itu, ketrampilan kolaborasi juga sangat dibutuhkan di pembelajaran abad 21. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk merancang bahan ajar untuk mengajarkan keterampilan membaca dalam Bahasa Inggris berbasis mikro untuk siswa tunagrahita ringan kelas 8 yang terintegrasi dengan pembelajaran kolaboratif. Penelitian ini menggunakan Penelitian Desain dan Pengembangan dan terdapat tiga temuan utama yaitu: pertama, materi belum sepenuhnya terintegrasi dengan pembelajaran kolaboratif dan pembelajaran mikro. Kedua, ada lima prosedur yang digunakan untuk merancang bahan ajar untuk mengajarkan keterampilan membaca dalam bahasa Inggris berbasis pembelajaran kolaboratif terintegrasi dan pembelajaran mikro, yaitu: 1) memilih deskriptor pembelajaran mikro dan kolaboratif yang sesuai; 2) menganalisis materi buku yang tersedia dengan menggunakan deskriptor pembelajaran mikro dan keterampilan kolaboratif; 3) mengklasifikasikan deskriptor yang tidak tercakup dalam bahan ajar yang ada; 4) mengintegrasikan deskriptor pembelajaran mikro dan keterampilan kolaboratif ke dalam materi pembelajaran untuk mengajarkan keterampilan membaca dalam Bahasa Inggris; dan 5) merancang naskah bahan ajar untuk keterampilan membaca dalam bahasa Inggris. Ketiga, rancangan berupa naskah bahan ajar keterampilan membaca dalam Bahasa Inggris untuk siswa tuna grahita kelas 8 dengan menggunakan deskriptor pembelajaran mikro dan pembelajaran kolaboratif. Microlearning has been widely used in many fields, particularly education. The recent studies showed that a variety of materials that are taught using microlearning-based can increase students’ motivation while they are learning. However, there isn't any material based on microlearning that is intended for mild intellectually disabled students, specifically to teach them how to read in English. In addition, collaboration skills are needed to support the 21st century education. Thus, the purpose of this study is to design collaborative learning-integrated and microlearning-based learning materials scripts of English-reading for the eighth graders of mild intellectually disabled students. The study uses Design and Development Research (DDR), and there are three major findings: first, the material has not yet been fully integrated with collaborative learning and microlearning. Second, there are five procedures that can be used to design collaborative learning-integrated and microlearning-based learning materials scripts of English-reading for the eighth graders of mild intellectually disabled students: 1) selecting the suitable microlearning and collaborative learning descriptors; 2) analyzing the existing materials using microlearning and collaboration skills descriptors; 3) classifying the descriptors which are not enclosed in the existing learning materials; 4) integrating the microlearning and collaboration skills descriptors which are relevant with the teaching stages of English Reading; and 5) designing the English-reading learning material scripts. The last finding is the design of collaborative learning-integrated and microlearning-based learning materials scripts of English-reading for the eighth graders of mild intellectually disabled students.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Dr. Ifan Iskandar, M.Hum. ; 2). Dr. Ratna Dewanti, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 15616 not found.
Date Deposited: 13 Sep 2022 01:51
Last Modified: 13 Sep 2022 01:51
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/35607

Actions (login required)

View Item View Item