THE RELEVANCE OF LISTENING MATERIALS TO THE LISTENING NEEDS OF ACHIEVEMENT IN BASIC COMPETENCES FOR TEKNIK INSTALASI TENAGA LISTRIK STUDENTS YEAR II: A TEXTBOOK ANALYSIS

MARIA FRANSISKA MELITA, . (2014) THE RELEVANCE OF LISTENING MATERIALS TO THE LISTENING NEEDS OF ACHIEVEMENT IN BASIC COMPETENCES FOR TEKNIK INSTALASI TENAGA LISTRIK STUDENTS YEAR II: A TEXTBOOK ANALYSIS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
MARIA SKRIPSI.pdf

Download (549kB)

Abstract

Tujuan penyusunan skripsi ini adalah untuk menganalisis kesesuaian atau relevansi antara materi mendengarkan dengan kebutuhan mendengarkan terhadap pencapaian standar kompetensi untuk Siswa SMK jurusan Teknik Instalasi Tenaga Listri. Penelitian ini melibatkan 153 murid SMK jurusan Teknik Instalasi Tenaga Listrik dan lima guru jurusan Teknik Instalasi Tenaga Listrik di SMK Negeri Jakarta. Pertanyaan penelitian yang muncul pada skripsi ini adalah; Bagaimanakah relevansi antara materi mendengarkan dengan kebutuhan mendengarkan terhadap pencapaian standar kompetensi untuk Siswa SMK jurusan Teknik Instalasi Tenaga Listrik. Metode yang digunakan adalah content analysis. Sebelum melakukan kajian dari buku yang digunakan siswa peneliti mengumpulkan data dengan menggunakan kuisioneir, wawancara, dan observasi. Berdasarkan data yang dikumpulkan dan hasil kajian yang disusun berdasarkan Kompetensi Dasar dapat ditemukan bahwa materi mendengarkan yang digunakan guru tidaklah relevan dengan kebutuhan siswa SMK jurusan Teknik Instalasi Tenaga Listrik. Lebih jauh, buku paket yang digunakan sudah relevan dengan Kompetensi Dasar SMK tingkat dasar. Analisa kebutuhan siswa penting untuk dilakukan di setiap jurusan di SMK. Dengan melakukan analisis kebutuhan siswa dapat menghasilkan kegaitan mendengarkan yang efektif sehingga dapat diaplikasikan di dunia kerja nantinya. ***** This study was aimed to analyze the relevance of listening materials to the listening needs of achievement in Basic Competence for Teknik Instalasi Tenaga Listrik students. This study involved 153 Teknik Instalasi Tenaga Listrik students and 5 Teknik Instalasi Tenaga Listrik teachers in SMK Negeri in Jakarta. The research question raised in this study is to what extent do the listening materials relevant to the listening need of achievement of the curriculum objectives stated in Basic competences. The relevance of listening materials to the listening needs of achievement in Basic Competence for Teknik Instalasi Tenaga Listrik students is reviewed based on the availability the learning materials of each unit in the textbook according to the need of achievement of basic competences. The methodology used in this study is content analysis. Before it was reviewed by using content analysis study, researcher collected the data by employing three instruments; they are questionnaire, interview, and observation. From the data collected and the reviewing the textbook based on the Basic Competences, the results found that the listening material used by the teachers was not relevant to the needs of SMK students majoring in Teknik Instalasi Tenaga Listrik. Further, the textbook was relevant to English basic competences for SMK in elementary level. Therefore it is seen that the need analysis is very crucial to be conducted in each class of Teknik Instalasi Tenaga Listrik or other majors in vocational school. By analyzing the students’ need it could create the effective and comprehensive listener.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Hanny I. Wardono, M. A
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Bahasa dan Kesusastraan > Tata Bahasa Inggris
Bahasa dan Kesusastraan > Sistem Tulisan dalam Bahasa Inggris
Bahasa dan Kesusastraan > Sastra Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 14685 not found.
Date Deposited: 20 Sep 2022 03:28
Last Modified: 20 Sep 2022 03:28
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/36215

Actions (login required)

View Item View Item