KHAIRUN NISA, . (2013) TEACHER’S LANGUAGE TO SCAFFOLD PRIMARY STUDENTS IN LEARNING ENGLISH. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
ABSTRACT.pdf Download (34kB) |
|
Text
ABSTRAK.pdf Download (30kB) |
|
Text
CHAPTER I.pdf Download (46kB) |
|
Text
CHAPTER II.pdf Download (70kB) |
|
Text
CHAPTER IV.pdf Download (103kB) |
|
Text
CHAPTER V.pdf Download (49kB) |
|
Text
COVER.pdf Download (29kB) |
|
Text
CHAPTER III.pdf Download (40kB) |
|
Text
LEMBAR PENGESAHAN.pdf Download (36kB) |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi bahasa guru yang difungsikan untuk menuntun siswa Sekolah Dasar selama pembelajaran Bahasa Inggris di kelas. Bahasa guru memiliki beberapa fungsi, salah satu fungsi bahasa guru adalah untuk menuntun siswa agar mereka dapat berbahasa Inggris. Penelitian difokuskan pada ujaran guru dan siswa yang muncul selama pembelajaran. Ujaran direkam dan di transkripsikan, kemudian dianalisis dengan menggunakan Initiation-Response-Follow-up (IRF) untuk menghitung frekuensi giliran berbicara. Selanjutnya ujaran guru ditelaah lebih lanjut dengan Interpersonal Moves untuk menemukan ujaran yang berfungsi menuntun siswa. Hasil menunjukkan bahwa dari 5 transkrip interaksi terdapat 1.708 ujaran guru teridentifikasi hanya 483 ujaran yang berfungsi untuk menuntun siswa. Tuntunan tersebut berupa perintah (command), pertanyaan (question) dan tindak lanjut (follow-up). Dari bahasa penuntun yang digunakan, perintah (command) terbanyak digunakan (205 ujaran) dengan menuntun untuk mengatakan kata atau kalimat (182 ujaran) dan menuntun siswa untuk memulai bicara dalam Bahasa Inggris (23 ujaran). Disusul dengan pertanyaan (question) (94 ujaran) dengan menuntun dalam makna kata (33 ujaran), untuk memberi petunjuk (26 ujaran), dan untuk memeriksa pemahaman (35 ujaran). Kemudian untuk tindak lanjut (follow-up) (184 ujaran) dengan mengulang ucapan siswa (43 ujaran), dan memeriksa jawaban siswa (141 ujaran): Temuan ini menggambarkan bahwa pembelajaran Bahasa Inggris para siswa di Sekolah Dasar yang diamati masih terbatas pada mengikuti perintah guru untuk mengucapkan kata atau kalimat. ***** This research was aimed at identifying the teacher’s language functioned as scaffolding primary students in English learning. The teacher’s language has various functions, one of the functions of teacher’s language is to guide the students so that they can speak in English. This research focused on the teacher and students utterances that arose during the learning process. The utterances were recorded and transcribed, then analyzed using the Initiation-Response-Follow-up (IRF) to calculate the frequency of teacher and students’ turn. Furthermore, the teacher’s language analyzed by using interpersonal moves to find the utterances functioned as scaffolding students. The results showed that from 5 transcripts classroom interactions there were 1,708 teacher’s utterances, only 483 utterances identified to scaffold students during the English learning. The scaffolding consists of command, questions, and follow-up. From the used of teacher’s scaffolding, the command mostly used (205 utterances) which were scaffold to say words or sentences (182 utterances) and scaffold the students to speak in English (23 utterances). Followed by the question (94 utterances) which were scaffold in meaning of words (33 utterances), scaffold in signaling (26 utterances), and checking understanding (35 utterances). Then to follow-up (184 utterances) by repeating students’ said (43 utterances), and correcting students’ answer (141 utterances): These results showed that the learning English in primary school students still limited to the teachers’ command to say words or sentences
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Sri Sumarni, M. Pd |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris Bahasa dan Kesusastraan > Tata Bahasa Inggris Bahasa dan Kesusastraan > Sastra Inggris |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Users 14685 not found. |
Date Deposited: | 22 Sep 2022 02:24 |
Last Modified: | 22 Sep 2022 02:24 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/36273 |
Actions (login required)
View Item |