Teacher’s Pedagogic Discourse in English Classroom Interaction: A Discourse Analysis TEACHER'S PEDAGOGIC DISCOURSE IN ENGLISH CLASSROOM INTER

NADIA YAMA, . (2013) Teacher’s Pedagogic Discourse in English Classroom Interaction: A Discourse Analysis TEACHER'S PEDAGOGIC DISCOURSE IN ENGLISH CLASSROOM INTER. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
PDF NADIA YAMA.pdf

Download (189kB)
[img] Text
COVER.pdf

Download (31kB)
[img] Text
ABSTRAK.pdf

Download (22kB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan menganalisa dan menemukan fungsi dan tujuan bahasa guru didalam interaksi kelas Bahasa Inggris. Interaksi guru dan siswa didalam kelas dijadikan sebagai sumber data dalam penelitian ini.. Teori fungsi interpersonal dari Halliday digunakan untuk mengidentifikasi maksud dan fungsi ujaran guru. Ujaran tersebut kemudian dipecahkan menggunakan sistim Transitivity untuk memeriksa hasil dari proses distribusi yang ditemukan dari analisa tabel giliran. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dari 446 ujaran guru, terdapat 308 ujaran yang digunakan untuk fungsi instructional.Instructional Registermerupakan ujaran yang dominan digunakan oleh guru. Instructional Registermuncul ketika guru memberikan perintah untuk mengatur kelas, mengulang ucapan guru, menterjemahkan kalimat, dan menjawab pertanyaan guru. Selanjutnya, dalam mengajukan pertanyaan untuk mengecek pemahaman siswa, mengajukan konfirmasi, dan membimbing siswa dalam menjawab pertanyaan.Instructional Registerjuga muncul ketika guru memberi pernyataan untuk menjelaskan materi dan membimbing siswa sebelum mengajukan pertanyaan. Dan yang terakhir yaitu dalam memberikan umpan balikdari pertanyaan atau pernyataan siswa. Sedangkan pada Regulative Register, tujuan dari ujaran guru adalah untuk mengatur kelas, seperti memerintahkan siswa untuk diam, untuk mendengarkan teman yang berbicara, untuk kembali ke tempat duduk masing-masing. Dari penemuan tersebut dapat disimpulkan bahwa interaksi kelas didominasi oleh fungsi Instructional.Ujaran guru yang berfungsi Intstructionalseperti memberikan perintah, mengajukan pertanyaan, memberikan pernyataan, dan follow up untuk siswa dilakukan untuk membuat siswa terlibat aktif dalam proses pembelajaran. ***** This study was aimed at analyzing and revealing the pedagogic function and the purpose of teachers’ utterancesin English classroom interaction. The interactions between teacher and students in the classroom were used as the data source in this study. Interpersonal function from Halliday was used to identify meaning and function of teachers’ utterances. Those utterances then break down using the transitivity system to verify the result of process distribution from the analysis table of moves. The result showed that from 446 teachers’ utterances, 308 utterances were used for instructional function. Instructional register was the dominant utterances used by the teacher. Instructional register occured when teacher gave command to the students in managing classroom, to repeat teachers’ utterances, to translate sentences, and to answer teachers’ question. Next is in asking a question to check students’ comprehension and to ask confirmation from students’ answer or statement. It also occured when teacher gave statement to explain the lesson and to guide students before asking question. The last, it occured when teacher give follow up to students’ respond during classroom interaction. While the function of teachers’ regulative register was found in managing classroom such as command to be silent, to listen to their friends, and to open their book. Findings of the study shows that classroom interaction observed was dominated by the occurances of Intstructional functions. Teachers’ Instructional register such as giving command, asking question, giving statements and follow up to the students were given to make students participate actively in teaching and learning process.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 14685 not found.
Date Deposited: 26 Sep 2022 05:21
Last Modified: 26 Sep 2022 05:21
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/36422

Actions (login required)

View Item View Item