TRANSFORMING INTENDED LEARNING OUTCOMES OF ENGLISH READING FOR GRADE X SENIOR HIGH SCHOOL INTO MICROLEARNING LESSONS

BYNTA AYU HANIFA, . (2023) TRANSFORMING INTENDED LEARNING OUTCOMES OF ENGLISH READING FOR GRADE X SENIOR HIGH SCHOOL INTO MICROLEARNING LESSONS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (382kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (803kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (511kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (668kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (366kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (636kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

This study aimed at transforming the intended learning outcomes (ILOs) of English reading lessons for grade X of senior high school into microlearning lessons in order to formulate reading-contextualized microlearning. A qualitative research design was employed in this study by using interpretive content analysis methodology. Reading features that comprise reading purposes and text types, as well as learning reading stages, were analyzed and synthesized to reveal the common scheme of English reading lessons. Next, microlearning principles and elements were analyzed and synthesized to reveal the common scheme of microlearning lessons. After that, the general English reading lessons were blended with the microlearning lessons to formulate the reading-contextualized microlearning lessons. Based on the formulations, the reading intended learning outcomes for grade X were analyzed to transform them into the microlearning-based transformed English reading intended learning outcomes. The result showed that English reading contextualized microlearning lessons are formulated in sequence under three main stages: pre-reading, whilst-reading, and post-reading. The first stage covers warm-up for the reading lesson, activating students’ schemata, and overviewing the topic of the reading lesson. The second stage covers exploring the content of the text, discussing the content of the text, practicing reading skills, and solving reading tasks. The third stage covers reviewing the main points of the reading lesson and assessing the reading lesson. Each part of the lesson can be accomplished in around six minutes. There are nine reading ILOs for grade X senior high school stated in the Curriculum; after being transformed, they become 174 microlearning-based transformed English reading intended learning outcomes. Penelitian ini bertujuan untuk mentransformasi capaian hasil belajar untuk pembelajaran membaca pada siswa SMA kelas X menjadi pembelajaran mikro, dalam rangka merumuskan pembelajaran mikro yang dikontekstualisasikan dengan pembelajaran membaca. Desain penelitian kualitatif digunakan dalam penelitian ini dengan menggunakan metodologi analisis isi interpretatif. Fitur membaca yang terdiri dari tujuan membaca dan jenis teks serta langkah-langkah pembelajaran membaca dianalisis dan disintesis untuk mengungkap pola pembelajaran membaca bahasa Inggris secara umum. Selanjutnya, prinsip dan elemen pembelajaran mikro dianalisis dan disintesis untuk mengungkap fitur pembelajaran mikro secara umum. Setelah itu, pembelajaran membaca bahasa Inggris secara umum digabungkan dengan pembelajaran mikro untuk memformulasikan pembelajaran mikro yang terkontekstualisasi dengan pembelajaran membaca. Berdasarkan pada hasil formulasi tersebut, capaian hasil belajar pada siswa SMA kelas X dianalisis untuk mentransformasikan mereka menjadi tujuan pembelajaran mikro. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa pembelajaran mikro yang terkontekstualisasi dengan pembelajaran membaca Bahasa Inggris diformulasikan secara berurutan menjadi tiga langkah utama yaitu pre-reading, whilst-reading, dan post-reading. Langkah pertama meliputi pemanasan untuk pembelajaran membaca, pengaktifan skemata murid, dan peninjauan topik pembelajaran membaca. Langkah kedua meliputi mengeksplorasi isi teks, mendiskusikan isi teks, melatih kemampuan membaca, dan menyelesaikan tugas membaca. Langkah ketiga meliputi peninjauan kembali poin utama pembelajaran membaca dan menilai pembelajaran membaca. Setiap bagian dalam pembelajaran dapat dicapai dalam waktu sekitar enam menit. Penelitian ini menemukan sembilan capaian hasil belajar untuk pembelajaran membaca pada siswa SMA kelas X yang tercantum dalam kurikulum. Setelah ditransformasi, capaian hasil belajar pembelajaran mikro menjadi 174 capaian belajar.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Sri Sumarni, M.Pd. ; 2). Dr. Ratna Dewanti, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 17538 not found.
Date Deposited: 14 Mar 2023 06:25
Last Modified: 14 Mar 2023 06:25
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/38439

Actions (login required)

View Item View Item