DECONSTRUCTING MADRASAH TSANAWIYAH ENGLISH LEARNING MATERIALS BASED ON MICROLEARNING

SAFIRA AQILA, . (2023) DECONSTRUCTING MADRASAH TSANAWIYAH ENGLISH LEARNING MATERIALS BASED ON MICROLEARNING. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (342kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (414kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (421kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (807kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (330kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (456kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Millennials, especially Madrasah Tsanawiyah students, that very familiar with digital media and technology, need a well-constructed learning materials that can provide information in a bite-size and accessible form, which is called microlearning. This study aims to analyse the use of microlearning in the existing learning materials, to develop and describe deconstruction in microlearning in English learning materials for Madrasah Tsanawiyah (MTs). This study uses qualitative approach with content analysis method to analyze 22 learning materials from class 7th – 9th consist of PowerPoint, YouTube video, learning video, and e-module. The result of this study found that most Madrasah Tsanawiyah English learning materials were not based on microlearning. From the analysis, it shows the learning materials for Madrasah Tsanawiyah students fulfil almost all of the 28 indicators were based on microlearning per-learning materials but this not indicate the learning material is microlearning-based. In addition, for the deconstruction, 36 basic competences were analysed and it was found the 392 microlearning-based learning object materials formed out of 392 instructional methods. It can be concluded that although learning materials are suitable for Madrasah Tsanawiyah students and some of them, such as PowerPoint, E-module, and video can be considered as microlearning object learning materials, they are not arranged in such a way as to allow them to be used as microlearning-based Madrasah Tsanawiyah learning materials. Generasi milenial, khususnya siswa Madrasah Tsanawiyah, yang sangat akrab dengan media dan teknologi digital, membutuhkan materi pembelajaran yang dibangun dengan baik yang dapat memberikan informasi dalam bentuk yang mudah diakses dan form yang dapat diakses, yang disebut microlearning. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis penggunaan microlearning pada materi pembelajaran yang ada, untuk mengembangkan dan mendeskripsikan dekonstruksi dalam microlearning dalam materi pembelajaran bahasa Inggris untuk Madrasah Tsanawiyah (MTs). Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode analisis konten untuk menganalisis 22 materi pembelajaran dari kelas 7 – 9 yang terdiri dari PowerPoint, video YouTube, video pembelajaran, dan e-modul. Hasil penelitian ini menemukan bahwa sebagian besar materi pembelajaran bahasa Inggris Madrasah Tsanawiyah tidak berbasis microlearning. Dari analisis tersebut menunjukkan materi pembelajaran siswa Madrasah Tsanawiyah memenuhi hampir semua dari 28 indikator tersebut didasarkan pada materi pembelajaran mikro per-pembelajaran namun hal ini tidak menunjukkan materi pembelajaran berbasis microlearning. Selain itu, untuk dekonstruksi, 36 kompetensi dasar dianalisis dan ditemukan 392 materi objek pembelajaran berbasis pembelajaran mikro yang terbentuk dari 392 metode instruksional. Dapat disimpulkan bahwa meskipun materi pembelajaran cocok untuk siswa Madrasah Tsanawiyah dan beberapa diantaranya, seperti PowerPoint, E-modul, dan video dapat dianggap sebagai materi pembelajaran objek pembelajaran mikro, namun tidak disusun sedemikian rupa sehingga memungkinkan mereka untuk digunakan sebagai bahan pembelajaran Madrasah Tsanawiyah berbasis microlearning.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Ratna Dewanti, M.Pd. ; 2). Dr. Ifan Iskandar, M.Hum.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 17525 not found.
Date Deposited: 15 Mar 2023 06:03
Last Modified: 15 Mar 2023 06:03
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/38522

Actions (login required)

View Item View Item