WEB-BASED ENGLISH MICROLEARNING MATERIALS INFUSED WITH CRITICAL THINKING SKILLS FOR EIGHT GRADERS

RIZKA PATRIKA RIZAL, . (2023) WEB-BASED ENGLISH MICROLEARNING MATERIALS INFUSED WITH CRITICAL THINKING SKILLS FOR EIGHT GRADERS. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
1. COVER.pdf

Download (601kB)
[img] Text
2. CHAPTER 1.pdf

Download (1MB)
[img] Text
3. CHAPTER 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (394kB) | Request a copy
[img] Text
4. CHAPTER 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
6. CHAPTER 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (622kB) | Request a copy
[img] Text
8. APPENDIX.pdf

Download (2MB)
[img] Text
5. CHAPTER 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (650kB) | Request a copy
[img] Text
6. CHAPTER 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (622kB) | Request a copy
[img] Text
7. REFERENCES.pdf

Download (1MB)
[img] Text
8. APPENDIX.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRAK Rizka Patrika Rizal. (2023). Web-based English Microlearning Materials Infused with Critical Thinking Skills for Eighth Graders. Thesis. Jakarta: Program magister Pendidikan Bahasa Inggris. Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Jakarta. Dalam pembelajaran abad 21, telah terjadi peningkatan minat terhadap pembelajaran mikro dan keterampilan berpikir kritis. Pembelajaran mikro dan infusi keterampilan berpikir kritis telah banyak digunakan dalam pembelajaran bahasa Inggris, termasuk dalam pengembangan materi pembelajaran bahasa Inggris. Namun, masih sedikit materi pembelajaran yang terintegrasi dengan pembelajaran mikro dan terinfusikan dengan keterampilan berpikir kritis. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk merancang materi pembelajaran bahasa Inggris untuk kelas 8 yang terintegrasi dengan pembelajaran mikro dan terinfusi dengan keterampilan berpikir kritis. Penelitian dan pengembangan dilakukan untuk penelitian ini dengan menggunakan ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation). Dari empat pertanyaan penelitian, terdapat empat temuan. Pertama, materi yang digunakan baik buku teks maupun materi berbasis web belum sepenuhnya terintegrasi dengan pembelajaran mikro sebagian besar aspek ML 3 (siswa dapat mengakses materi pembelajaran dimana saja dan kapan saja) dan ML 5 (materi pembelajaran terbagi menjadi kategori keterampilan tertentu) tidak ditemukan. Selain itu, mereka tidak sepenuhnya diinfusi dengan keterampilan berpikir kritis, hanya CTS 1 dan CTS 2 yang termasuk dalam area inti pemahaman dan analisis yang paling banyak dan rata-rata ditemukan. Kedua, prosedur perancangan naskah materi pembelajaran yang terintegrasi dengan pembelajaran mikro dan terinfusi keterampilan berpikir kritis diuraikan sebagai berikut: 1) pemilihan descriptor pembelajaran mikro dan keterampilan berpikir kritis; 2) memilih deskriptor pembelajaran mikro (diadopsi dari Allela 2021, Torgerson & Iannone 2020, de Gagne, et.al 2019, Li Zhang 2016, Hug 2005, Khan 2021) dan kritis deskriptor keterampilan berpikir (diadopsi dari Cambridge, 2020); 3) mengklasifikasikan deskriptor yang belum tercakup dalam bahan ajar yang ada; 4) mengintegrasikan deskriptor pembelajaran mikro dan keterampilan berpikir kritis ke dalam materi pembelajaran yang relevan; 5) merancang naskah pembelajaran berbahasa Inggris; 6) mengembangkan skrip pembelajaran bahasa Inggris menjadi digitalisasi video, infografis, dan kuis untuk dimasukkan ke dalam website. Ketiga, naskah materi pembelajaran yang dirancang menggunakan deskriptor pembelajaran mikro dan keterampilan berpikir kritis ke dalam tahap pembelajaran sesuai dengan Capaian Pembelajaran dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Keempat, Keempat, desain bahan ajar yang telah divalidasi oleh validator bahan ajar dan teknologi yang telah sesuai dengan deskriptor dan telah diujicobakan pada pengguna baik guru maupun siswa dalam skala kecil mendapatkan respon yang baik. Kata Kunci: Materi Ajar Mikro Bahasa Inggris, Pembelajaran Mikro, Pembelajaran Berbasis Web, Keterampilan Berpikir Kritis, Siswa Kelas Delapan. ******** ABSTRACT Rizka Patrika Rizal. (2023). Web-based English Microlearning Materials Infused with Critical Thinking Skills for Eighth Graders. Thesis. Jakarta: Master Program of English Language Education. Faculty of Language and Art, Jakarta State University. In the 21st century learning, there has been an increase in interest in microlearning and critical thinking skills. Microlearning and critical thinking skills infusion has been widely used in English language learning, including in the English learning material development. However, there is few of learning materials which are infused of microlearning and critical thinking skills. Therefore, this study aims is to design English learning materials for grade eight which is integrated with microlearning and infused with critical thinking skills. Research and development were conducted for this study by utilizing model. There are four findings gained from the four research questions. First, the existing materials used, both textbooks and web- based materials, are not fully integrated with micro-learning mostly the aspects of ML 3 (students can access the learning materials anywhere and anytime) and ML 5 (the learning materials are divided into certain skill categories) are not found. Additionally, they are not fully infused with critical thinking skills, only CTS 1 and CTS 2 which belong to the core area of understanding and analyzing are mostly and averagely found. Second, the procedure for designing the learning materials is described as follows: 1) selecting microlearning descriptors (adopted from Allela 2021, Torgerson & Iannone 2020, de Gagne, et.al 2019, Li Zhang 2016, Hug 2005, Khan 2021) and critical thinking skills descriptors (adopted from Cambridge, 2020); 2) analyzing existing materials using microlearning and critical thinking skills descriptors; 3) classifying descriptors that have not been included in existing teaching materials; 4) integrating microlearning and critical thinking skills descriptors into relevant learning materials; 5) designing English learning scripts; 6) developing the English learning scripts into digitalization of video, infographics, and quizzes to be put in a website. Third, learning material scripts are designed using microlearning descriptors and critical thinking skills into the learning stages according to the Capaian Pembelajaran in the Merdeka Belajar Curriculum. Fourth, the design of learning materials have been validated by the teaching material and technology validator which have been in accordance with the descriptors and have been tested on users, both teacher and students on a small scale, got good responses. Keywords: English Microlearning Materials, Microlearning, Web-Based Learning, Critical Thinking Skills, Eighth Graders

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Dr. Ifan Iskandar, M.Hum ; 2). Dr. Siti Drivoka Sulistyaningrum, M.Pd
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 18135 not found.
Date Deposited: 31 Jul 2023 05:49
Last Modified: 31 Jul 2023 05:49
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/38918

Actions (login required)

View Item View Item