DESIGNING INTERACTIVE VIDEO-BASED AND CREATIVITY SKILLS-INFUSED MICROLEARNING ENGLISH WRITING MATERIALS FOR JUNIOR HIGH SCHOOL

FELICIA AZZAHRA KUSDINAR, . (2023) DESIGNING INTERACTIVE VIDEO-BASED AND CREATIVITY SKILLS-INFUSED MICROLEARNING ENGLISH WRITING MATERIALS FOR JUNIOR HIGH SCHOOL. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (228kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (368kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (215kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (74kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (227kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (511kB) | Request a copy

Abstract

Menulis dalam Bahasa Inggris merupakan salah satu keterampilan yang relatif sulit terlebih bagi siswa sekolah menengah pertama di Indonesia karena keterampilan ini melibatkan tidak hanya keterampilan mengungkapkan gagasan tetapi juga mensyaratkan kemampuan menggunakan kosakata dan gramatika. Salah satu cara yang dapat digunakan untuk membantu siswa mencapai keterampilan ini adalah menyediakan materi ajar yang sesuai. Penelitian ini bertujuan untuk merancang materi ajar menulis Bahasa Inggris yang sesuai dengan karakteristik siswa di era digital dan abad ke 21 dengan mendasarkan pada microlearning dan menginfusikan kreativitas untuk siswa sekolah menengah pertama. Penelitian ini menggunakan DDR (Design and Development Research) yang dilakukan dalam empat tahap, yakni need analysis, design, evaluation, and revision. Data diperoleh dari empat orang guru Bahasa Inggris dari tiga sekolah menengah pertama di Bogor, Bekasi, dan Depok. Hasil tahap pertama mendapati bahwa materi ajar yang ada belum berbasis pada microlearning dan kemampuan kreativitas siswa yang tertera dalam bahan ajar belum sepenuhnya memenuhi indikator kreativitas. Hasil tersebut menjadi dasar kebutuhan untuk merancang materi ajar menulis Bahasa Inggris berbasis microlearning dan terinfusi keterampilan kreativitas. Rancangan materi ajar dilakukan melalui studi literatur terkait microlearning, kreativitas, materi ajar menulis Bahasa Inggris sehingga menghasilkan prosedur yang dapat diikuti oleh guru atau pembuat materi ajar. Rancangan tersebut dilengkapi dengan penjelasan tentang cara menggunakannya dalam setiap tahapan pembelajaran. Selanjutnya rancangan tersebut divalidasi melalui penilaian ahli pembelajaran, materi ajar, dan media pembelajaran. Rancangan tersebut diujicobakan kepada calon pengguna. Tiga orang guru Bahasa Inggris sekolah menengah pertama dan 22 siswa mencoba menggunakan rancangan materi. Hasil validasi dan ujicoba menunjukkan bahwa rancangan materi ajar yang berupa video interaktif berbasis microlearning dan terinfusi kreativitas dapat digunakan untuk membantu siswa sekolah menengah pertama mencapai keterampilan menulis yang berterima. ***** Writing in English is one of the relatively difficult skills for junior high school students in Indonesia because this skill involves not only the skill of expressing ideas but also requires the ability to use vocabulary and grammar. A solution to help students’ success in this skill is to provide appropriate teaching materials. This study aimed to design English writing materials that suitable with students’ characteristic in digital era and 21st century with basis of microlearning and creativity-infused for junior high school students. This research used DDR (Design and Development Research) that was conducted into four steps, need analysis, design, evaluation, and revision. Data was gathered from four English teachers in three junior high schools in Bogor, Bekasi, and Depok. The first step analysis showed that existing English writing materials have not been microlearning-based and creativity skills in the teaching materials did not fully meet creativity indicators. This result is the primary basis to design microlearning-based English writing materials and creativity skills-infused. The design of materials is carried out through literature studies related to microlearning, creativity, English writing materials. Thus, they resulted the procedure that can be followed by teachers or material designer. The design came with an explanation of how to use it in each learning stage. Furthermore, the design was validated through the assessment of learning experts, teaching material experts, and learning media expert. The design was tested with potential users. Three junior high school English teachers and 22 students tried to use the materials. The results of the validation and testing showed that the design of teaching materials in the form of interactive videos-based microlearning and creativity-infused can be used to help junior high school students success in writing skill.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Dr. Ratna Dewanti, M.Pd ; 2). Prof. Dr. Ilza Mayuni, M.A
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 18153 not found.
Date Deposited: 08 Aug 2023 01:27
Last Modified: 08 Aug 2023 01:27
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/38933

Actions (login required)

View Item View Item