DESIGNING WEB-BASED ENGLISH READING MICROLEARNING MATERIALS INFUSED WITH CRITICAL THINKING SKILLS FOR SEVENTH GRADERS

MARDHIYATUZAKIYAH, . (2023) DESIGNING WEB-BASED ENGLISH READING MICROLEARNING MATERIALS INFUSED WITH CRITICAL THINKING SKILLS FOR SEVENTH GRADERS. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf.pdf

Download (357kB)
[img] Text
BAB 2.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (816kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (565kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (447kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf.pdf

Download (626kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini berfokus pada merancang materi microlearning membaca bahasa Inggris berbasis web dan menanamkan keterampilan berpikir kritis untuk siswa kelas tujuh. Pendekatan penelitian dan pengembangan (R&D) digunakan dengan menggunakan metode ADDIE (analysis, design, development, implementation, and evaluation). Ada empat temuan yang diperoleh dari empat pertanyaan penelitian. Pertama, bahan yang ada digunakan, baik buku teks dan materi berbasis web, tidak sepenuhnya diresapi dengan keterampilan berpikir kritis terutama aspek CTS 7 (mengidentifikasi dan memahami masalah), CTS 9 (mengevaluasi opsi dan rekomendasi untuk mengambil keputusan), dan CTS 11 (mengevaluasi efektivitas solusi yang diimplementasikan). Di sisi lain, materi itu tidak sepenuhnya terintegrasi dengan microlearning, terutama untuk McL 9 (siswa menghabiskan sedikit waktu untuk mempelajari materi) yang termasuk dalam aspek pembelajaran gaya belajar. Data dalam analisis kebutuhan dan fase desain adalah teks dan aktivitas dalam bahan bacaan yang ada. Kedua, prosedur untuk merancang bahan bacaan bahasa Inggris dijelaskan sebagai berikut: 1) Menentukan deskriptor berpikir kritis dan deskriptor pembelajaran mikro; 2) menganalisis bahan yang ada menggunakan keterampilan berpikir kritis dan deskriptor belajar mikro; 3) mengategorikan deskriptor yang belum dimasukkan dalam bahan pengajaran yang ada; 4) menggabungkan keterampilan berpikir kritis dan deskriptor belajar mikro ke dalam bahan bacaan yang relevan; 5) merancang skrip bacaan bahasa Inggris; 6) Mengembangkan skrip menjadi digitalisasi video untuk pra-membaca, infografis untuk membaca, dan kuis untuk pasca-membaca untuk dimasukkan ke dalam situs web. Fase pengembangan melibatkan bahan bacaan bahasa Inggris yang telah diintegrasikan dengan keterampilan berpikir kritis dan deskriptor pembelajaran mikro. Ketiga, skrip bahan bacaan bahasa Inggris dirancang, dikembangkan, dan diimplementasikan menggunakan keterampilan berpikir kritis dan deskriptor pembelajaran mikro ke dalam tahap belajar menurut Capaian Pembelajaran di Kurikulum Merdeka Belajar. Fase implementasi melibatkan prototipe bahan microlearning membaca bahasa Inggris berbasis web yang diresapi dengan keterampilan berpikir kritis untuk siswa kelas tujuh. Keempat, desain bahan bacaan bahasa Inggris telah dievaluasi untuk keterbacaan dan validitas oleh pedagogi dan validator media. Proses evaluasi ini telah disesuaikan dengan deskriptor dan telah diuji pada siswa dalam skala kecil. Hasil evaluasi menerima respons yang baik. Kata Kunci: Materi Ajar Membaca, Pengembangan Bahan Ajar, Pembelajaran Mikro, Keterampilan Berpikir Kritis, Pembelajaran Berbasis Website, Metode ADDIE, Siswa Kelas Tujuh. ***** This research focused on designing web-based English reading microlearning materials and infused critical thinking skills for seventh grade students. The Research and Development (R & D) approach was employed by using the ADDIE (analysis, design, development, implementation, and evaluation) method. There are four findings obtained from four research questions. First, the existing materials utilized, both textbooks and web-based materials, are not fully infused with critical thinking skills mostly the aspects of CTS 7 (identifying and understanding problems), CTS 9 (Evaluating options and recommendation to come to a decision), and CTS 11 (evaluating the effectiveness of implemented solutions). Additionally, those are not fully integrated with microlearning, mainly for McL 9 (students spend little time to learn the materials) which belong to the learning style microlearning aspects. The data in the need analysis and design phases was texts and activities in the existing reading materials. Second, the procedures for designing English reading materials is described as follows: 1) determining critical thinking descriptors and microlearning descriptors; 2) investigating existing materials using critical thinking skills and microlearning descriptors; 3) categorizing descriptors that have not been included in existing teaching materials; 4) incorporating critical thinking skills and microlearning descriptors into relevant reading materials; 5) designing English reading scripts; 6) developing scripts into digitalization of video for pre-reading, infographics for while-reading, and quizzes for post-reading to be put in a website. The development phase involved English reading materials that has been integrated with critical thinking skills and microlearning descriptors. Third, English reading material scripts are designed, developed, and implemented using critical thinking skills and microlearning descriptors into the learning stages according to Capaian Pembelajaran in Kurikulum Merdeka Belajar. The implementation phase involved the prototype of web-based English reading microlearning materials infused with critical thinking skills for seventh graders. Fourth, the design of English reading material has been evaluated for readability and validity by pedagogy and media validators. This evaluation process has been adjusted to the descriptor and has been tested on students on a small scale. The evaluation results received a good response. Keywords: English Reading Materials, Materials Development, Microlearning, Critical Thinking Skills, Websites-Based Learning, ADDIE Method, Seventh Grade Students.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Dr. Sri Sumarni, M.Pd. ; 2) Dr. Darmahusni, M.A.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 18199 not found.
Date Deposited: 10 Aug 2023 05:29
Last Modified: 10 Aug 2023 05:29
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/38974

Actions (login required)

View Item View Item