DESIGNING MICROLEARNING-BASED AND CRITICAL THINKING SKILLS-INTEGRATED ENGLISH READING MATERIALS FOR VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS MAJORING IN MUSIC

FARAH SALSABILA, . (2023) DESIGNING MICROLEARNING-BASED AND CRITICAL THINKING SKILLS-INTEGRATED ENGLISH READING MATERIALS FOR VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS MAJORING IN MUSIC. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (868kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (293kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (678kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (207kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (384kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

This research focused on designing microlearning-based and critical thinking skills integrated English reading materials. Modified design and development research was used in this study. The need analysis was meant to reveal the eight critical thinking skills indicators proposed by Anderson and Krathwohl and microlearning characteristics inserted in the existing reading materials. Secondly, the procedure for designing microlearning-based and critical thinking skills integrated English reading materials. Thirdly, designing prototypes of English reading materials infused with critical thinking skills and microlearning-based. The last step was product validation by using readability test. The results showed that among of eight critical thinking skills indicators, sub-categories of creation are the most minor existence critical thinking skills. While among the eight microlearning characteristics, three are not found; the materials are broken down into a single topic, the materials are designed for a short time, and the contents of the material are provided at the moment of need. The procedure for designing the reading materials covered 1) deciding learning objectives; 2) determining CEFR level; 3) selecting text genre for each chapter; 4) determining the theme and the topic; 5) determining instructional method; 6) deciding the variety of activities; 7) deciding critical thinking skills and Learning Object Materials (LOM) types that will be infused; 8) modifying the reading text for each text types; 9) generating scripts; and 10) producing LOM. The proposed reading materials design was centered at for four text types; descriptive, recount, procedure, and exposition. The final LOM were QR codes for pre-reading and post-reading, and infographic for whilst reading. The readability test for the LOM scripts based on https://www.webfx.com/tools/read-able/ showed that most of the materials are appropriate. Even though the products were considered appropriate for the level yet they need to be further validated in order to get more potent alignments. ***** Penelitian ini berfokus pada perancangan materi membaca bahasa Inggris berbasis microlearning dan keterampilan berpikir kritis yang terintegrasi. Penelitian desain dan pengembangan yang dimodifikasi digunakan dalam penelitian ini. Analisis kebutuhan dimaksudkan untuk mengungkapkan delapan indikator keterampilan berpikir kritis yang diusulkan oleh Anderson dan Krathwohl dan karakteristik pembelajaran mikro yang disisipkan dalam bahan bacaan yang ada. Kedua, prosedur untuk merancang bahan bacaan bahasa Inggris berbasis microlearning dan keterampilan berpikir kritis yang terintegrasi. Ketiga, mendesain prototipe bahan bacaan bahasa Inggris yang diintegrasikan dengan keterampilan berpikir kritis dan berbasis microlearning. Langkah terakhir adalah validasi produk dengan menggunakan uji keterbacaan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa di antara delapan indikator keterampilan berpikir kritis, sub-kategori kreasi merupakan keterampilan berpikir kritis yang paling kecil keberadaannya. Sedangkan di antara delapan karakteristik pembelajaran mikro, tiga di antaranya tidak ditemukan, yaitu materi dipecah menjadi satu topik, materi dirancang untuk waktu yang singkat, dan isi materi disediakan pada saat dibutuhkan. Prosedur perancangan bahan bacaan meliputi 1) menentukan tujuan pembelajaran; 2) menentukan level CEFR; 3) memilih genre teks untuk setiap bab; 4) menentukan tema dan topik; 5) menentukan metode pembelajaran; 6) menentukan variasi kegiatan; 7) menentukan keterampilan berpikir kritis dan jenis-jenis Learning Object Materials (LOM) yang akan ditanamkan; 8) memodifikasi teks bacaan untuk setiap jenis teks; 9) membuat skrip; dan 10) membuat LOM. Desain bahan bacaan yang diusulkan berpusat pada empat jenis teks; deskriptif, cerita, prosedur, dan eksposisi. LOM yang dihasilkan berupa kode QR untuk pra-membaca dan pasca-membaca, dan infografis untuk saat membaca. Uji keterbacaan untuk naskah LOM berdasarkan https://www.webfx.com/tools/read-able/ menunjukkan bahwa sebagian besar materi sudah sesuai. Meskipun produk yang dihasilkan sudah dianggap sesuai dengan tingkatannya, namun produk tersebut masih perlu divalidasi lebih lanjut untuk mendapatkan keselarasan yang lebih kuat.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Dr. Sri Sumarni, M.Pd ; 2). Prof. Dr. Muchlas Suseno, M.Pd
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 18131 not found.
Date Deposited: 14 Aug 2023 02:45
Last Modified: 14 Aug 2023 02:45
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/38987

Actions (login required)

View Item View Item