PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN SUB BIDANG PENCEGAHAN UNTUK PENDIDIKAN DAN PELATIHAN PEMADAM KEBAKARAN TINGKAT 1

FATIMAH ASIYAH, . (2023) PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN SUB BIDANG PENCEGAHAN UNTUK PENDIDIKAN DAN PELATIHAN PEMADAM KEBAKARAN TINGKAT 1. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (815kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (371kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (716kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (617kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (303kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (378kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Pusat Pendidikan dan Pelatihan Penanggulangan Kebakaran dan Penyelamatan merupakan sebuah lembaga yang menyediakan program pendidikan bagi pemadam kebakaran khusus terkait penanggulangan dan penyelamatan kebakaran. Untuk mencapai standar kompetensi yang tepat sesuai dengan kualifikasi dan klasifikasi pemadam kebakaran tingkat 1 yang sudah diatur di dalam Peraturan Mentri Pendayagunaan Reformasi dan Birokrasi Republik Indonesia No 16 Tahun 2019, maka perencanaan pelaksanaan harus dibuat sebaik mungkin agar pelaksanaan dan tujuan diadakannya diklat tersebut bisa terwujud. Menurut Perauturan Menteri Dalam Negeri No.86 Tahun 2022 pelaksanaan dikat memiliki 3 tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan dan pemantauan atau evaluasi. Pada tahap perencanaan komponen utama yang berpengaruh dalam keberlangsungan pelaksanaan dikalt adalah dukungan penuh terhadap perangkat penyelenggaraan diklat yang meliputi adanya penyelenggara diklat, kurikulum, silabus, modul,materi, instruktur dan fasilitas yang meliputi sarana dan prasarana pelaksanaan diklat. Maka dari itu dibuatlah sebuah perangkat penyelenggaraan diklat pada tahap perencanaan yang meliputi kurikulum, silabus, modul dan materi ajar diklat yang akan disampaikan dalam pelaksanaan pendidikan dan pelatihan. Modul dan materi yang tergabung di dalam perangkat penyelenggaraan diklat yang menentukan keberhasilan proses belajar mengajar dan terwujudnya sebuah tujuan dalam sebuah kegiatan diklat. Dalam penelitian ini maka peneliti merumuskan masalah untuk mengembangkan perangkat pembelajaran berupa silabus, RPP dan modul subbidang pencegahan untuk diklat pemadam kebakaran tingkat 1 yang standar kompetensinya mengacu pada Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Dan Reformasi Birokrasi Republik Indonesia No.16 Tahun 2019 Tentang Jabatan Fungsional Pemadam Kebakaran. Penelitian ini dilakukan dengan metode penelitian Research and Development (R&D) dan model pengembangan ADDIE. Hasil dari penelitian ini didapatkan produk pengembangan yaitu silabus, RPP dan modul yang sudah dinyatakan layak melalui validasi dari ahli dan media sekaligus sudah melewati tahap uji coba one to one dan small group peserta diklat. ***** The Fire Fighting and Rescue Education and Training Center is an institution that provides educational programs for firefighters specifically related to fire prevention and rescue. To achieve the right standard of competence in accordance with the qualifications and classification of level 1 firefighters which have been regulated in the Regulation of the Minister of Reform and Bureaucracy of the Republic of Indonesia No. 16 of 2019. According to the Regulation of the Minister of Home Affairs No. 86 of 2022 the implementation of the decree has 3 stages, namely planning, implementation and monitoring or evaluation. At the planning stage, the main components that influence the continuity of the implementation of education and training are full support for training management tools which include education and training organizers, curriculum, syllabus, modules, materials, instructors and facilities which include training facilities and infrastructure. Therefore, a device for organizing education and training was created at the planning stage which included curriculum, syllabus, modules and training teaching materials that would be delivered in the implementation of education and training. The modules and materials incorporated in the tools for administering the training determine the success of the teaching and learning process and the realization of a goal in a training activity. In this study, the researchers formulated the problem of developing learning tools in the form of syllabus, lesson plans and prevention sub-sector modules for firefighter training level 1 whose competency standards refer to the Regulation of the Minister of Administrative Reform and Bureaucratic Reform of the Republic of Indonesia No. 16 of 2019 concerning Functional Positions of Firefighters . This research was conducted using the Research and Development (R&D) research method and the ADDIE development model. The results of this study obtained development products, namely syllabus, lesson plans and modules that had been declared feasible through validation from experts and the media as well as having passed the one to one trial phase and small group training participants.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Triyono M.Eng ; 2). Dr. Imam Mahir M.Pd
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Divisions: FT > S1 Rekayasa Keselamatan Kebakaran
Depositing User: Users 18161 not found.
Date Deposited: 22 Aug 2023 01:39
Last Modified: 22 Aug 2023 01:39
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/39025

Actions (login required)

View Item View Item