GITA KHOIRUNISA, . (2023) DEVELOPING CRITICAL THINKING SKILLS-INFUSED AND MICROLEARNING BASED ENGLISH READING MATERIALS FOR SEVENTH GRADERS. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER_.pdf Download (752kB) |
|
Text
CHAPTER I.pdf Download (177kB) |
|
Text
CHAPTER II.pdf Restricted to Registered users only Download (846kB) | Request a copy |
|
Text
CHAPTER III.pdf Restricted to Registered users only Download (372kB) | Request a copy |
|
Text
CHAPTER IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
CHAPTER V.pdf Download (165kB) |
|
Text
APPENDICES.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Microlearning adalah dasar untuk pendekatan pembelajaran yang sepenuhnya mandiri serta parameternya sejalan dengan karakteristik siswa pada saat ini. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan bahan bacaan bahasa Inggris berbasis pemikiran kritis dan microlearning untuk siswa kelas tujuh. Empat fase dalam teknik Design and Development Research (DDR) yang dimodifikasi dari Richey & Klein (2007): 1) analisis kebutuhan; 2) desain prototipe; 3) evaluasi desain; dan 4) desain perbaikan. Beberapa komponen data dari bahan bacaan bahasa Inggris berbasis pembelajaran mikro yang ditanamkan dengan keterampilan berpikir kritis yang ada untuk siswa kelas tujuh, dikumpulkan dari frasa instruksional di buku pelajaran dan wawancara guru. Temuan penelitian mengungkapkan bahwa fitur pembelajaran mikro dan keterampilan berpikir kritis di setiap bab belum berkembang sepenuhnya;sementara banyak media ditemukan dalam waktu singkat, komponen tersebut telah diabaikan. Kedua, bahan bacaan bahasa Inggris berbasis pembelajaran mikro yang ditanamkan dengan keterampilan berpikir kritis untuk siswa kelas tujuh dikembangkan dalam tujuh langkah. Bahan bacaan bahasa Inggris dikembangkan menggunakan microlearning dan indikator keterampilan berpikir kritis, CEFR Level 1, Capaian Pembelajaran fase D Kurikuklum Merdeka Belajar. Berdasarkan penilaian, mayoritas (4 dari 5) ahli media dan pedagogi yang menilai produk tersebut; baik, Selain itu, petunjuk dan teksnya sangat cocok untuk siswa kelas tujuh dalam hasil tes keterbacaan. Dengan demikian, produk prototipe dapat digunakan. Sebagai hasilnya, produk dari penelitian ini adalah seperangkat bahan bacaan bahasa Inggris berbasis keterampilan berpikir kritis berbasis microlearning prototipe menggunakan tiga jenis; kode QR, infografis, dan media sosial. Oleh karena itu, penulis buku dan guru harus menekankan indikator keterampilan berpikir kritis dan aspek microlearning dalam bahan bacaan bahasa Inggris untuk siswa kelas tujuh untuk meningkatkan keterampilan membaca siswa. ***** Microlearning is fundamental for a fully independent and self-directed approach to learning, and its parameters are in line with current students' characteristics. The aim of this study is to develop critical thinking-infused and microlearning-based English reading materials for seventh graders. Four phases make up the modified Design and Development Research (DDR) technique from Richey & Klein (2007): 1) need analysis; 2) prototype design; 3) design evaluation; and 4) design revision. The data were components of existing critical thinking skills-infused microlearning-based English reading materials for seventh graders, collected from the instructional phrases in the coursebook and teacher interview. The study findings revealed that the microlearning features and critical thinking skills in each chapter are not fully developed; while numerous media were discovered in a short period of time, certain components remained dismissed. Second, the critical thinking skills infused and microlearning-based English reading materials for seventh graders were developed in seven steps. English reading materials were developed using microlearning, the critical thinking skills indicator, CEFR A1 Level, and Capaian Pembelajaran Phase D in Kurikulum Merdeka. Based on the evaluation of the majority (4 out of 5) of experts in media and pedagogy who rated the product as a good decision, the instructions and the texts are very suitable for seventh graders in terms of readability test results. Thus, the prototype product can be used. As a result, the product of this study is a set of prototype critical thinking skills infused microlearning-based English reading materials using three different types: QR codes, infographics, and social media. Therefore, book writers and teachers should emphasize critical thinking skills indicators and microlearning aspects in English reading materials for seventh graders to improve students’ reading skills.
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Ifan Iskandar, M.Hum. ; 2). Dr. Ratna Dewanti, M.Pd. |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Dasar Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris |
Divisions: | FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Users 18178 not found. |
Date Deposited: | 21 Aug 2023 06:16 |
Last Modified: | 21 Aug 2023 06:16 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/39201 |
Actions (login required)
View Item |