STUDENT READINESS AND CHALLENGES FOR INTERNSHIP PROGRAM: A SURVEY ON ENGLISH LANGUAGE EDUCATION STUDY PROGRAM, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

FARAH SHIBA FADHILAH, . (2023) STUDENT READINESS AND CHALLENGES FOR INTERNSHIP PROGRAM: A SURVEY ON ENGLISH LANGUAGE EDUCATION STUDY PROGRAM, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (254kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (534kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (266kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (374kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (247kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (341kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (865kB) | Request a copy

Abstract

Program Keterampilan Mengajar merupakan mata kuliah wajib setara 6 satuan kredit semester (SKS) bagi mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Jakarta. Selama satu semester mahasiswa melaksanakan program praktik mengajar di sekolah yang tersebar di seluruh Jakarta. Seiring dengan penerapan Kurikulum Merdeka di sekolah, calon guru juga harus menyiapkan diri untuk menggunakan kurikulum baru ini dalam Program Keterampilan Mengajar. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menyelidiki kesiapan dan tantangan calon guru dalam mengikuti Program Keterampilan Mengajar. Responden penelitian ini adalah seluruh (40 orang) calon guru dari program studi Pendidikan Bahasa Inggris Angkatan 2020 Universitas Negeri Jakarta yang melaksanakan Program Keterampilan Mengajar di 8 sekolah di sekitar Jakarta Timur. Data dikumpulkan melalui angket dengan skala Likert 4 poin dan diskusi terpumpun yang berfokus pada aspek key teaching competences, enabling competences, professionalism, dan personality calon guru. Penelitian ini mengungkap kekurangsiapan calon guru dalam bidang 'administrasi', 'metodologi: pengetahuan dan keterampilan', 'penilaian', dan 'persiapan pelajaran dan kursus' dalam kaitannya dengan Kurikulum Merdeka. Namun, mahasiswa menunjukkan respon yang baik dalam 'implementasi media digital', 'perilaku profesional', 'kepribadian', dan 'keterampilan antar budaya'. Karena penelitian sebelumnya tidak mencakup kesiapan dan tantangan penerapan Kurikulum Merdeka bagi calon guru, penemuan yang diperoleh melalui studi penelitian ini dapat diterapkan di tingkat lokal. ***** For students majoring in education, the teaching internship program is mandatory. Along with employing the Kurikulum Merdeka in schools, students' teachers must also prepare to use it through the teaching internship program. This study aims to investigate students' readiness and challenges for the teaching internship program. This study employs both quantitative and qualitative methodologies to achieve its objectives. In all, 40 English Language Education Study Program students' teachers batch 2020 at Universitas Negeri Jakarta completed questionnaires and participated in Focused Group Discussions focusing on their readiness and challenges based on key teaching competences, enabling competences, professional conduct, and personality. The research uncovered students' teacher unpreparedness and found it difficult in terms of 'administration', 'methodology: knowledge and skills', 'assessment', and 'lesson and course preparation' to Kurikulum Merdeka. They did, however, reveal good characteristics in 'digital media implementation,' 'professional behavior', 'personality', and 'intercultural skills'. Because prior studies did not cover these areas all at once, the knowledge obtained through this research study applies locally.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Ilza Mayuni, M.A ; 2). Lasito, M.App.Ling
Subjects: Pendidikan > Kualifikasi dan Profesionalitas Guru
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 18631 not found.
Date Deposited: 13 Sep 2023 05:17
Last Modified: 13 Sep 2023 05:17
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42348

Actions (login required)

View Item View Item